کتاب امپراتوری پنبه

Empire of Cotton
یک تاریخ جهانی
کد کتاب : 35644
مترجم : هاتف خالدی
شابک : 978-6226837330
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 608
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

نامزد جایزه پولیتزر سال 2015

برنده جایزه بانکروفت سال 2015

برنده جایزه کتاب تاریخی کار فیلیپ تفت سال 2015

معرفی کتاب امپراتوری پنبه اثر اسون بکرت

یک تاریخ جهانی "امپراتوری پنبه" کتابی است به قلم "اسون بکرت"، که موفق شده جایزه های معتبر متعددی را از آن خود کند. این کتاب دربردارنده ی داستان حماسی ظهور و سقوط "امپراتوری پنبه" ، مرکزیت آن در اقتصاد جهانی و ساخت و بازسازی سرمایه داری جهانی است.
پنبه به قدری در همه جا موجود است که تقریبا نامرئی است ، اما درک تاریخ آن برای درک ریشه های سرمایه داری مدرن کلیدی است. کتاب غنی و جذاب "اسون بکرت"، روایتی را شرح می دهد که چگونه ، در یک دوره ی بسیار کوتاه ، کارآفرینان و دولتمردان قدرتمند اروپایی از ترکیب گسترش امپراتوری و کار بردگی با ماشین آلات جدید و کارگران مزدی ، مهم ترین صنعت تولیدی دنیا را بازسازی می کنند تا جهان را تغییر دهند. در اینجا داستان این است که چگونه ، قبل از ظهور ماشین آلات در دهه 1780 ، این افراد تجارت و مهارت های باستانی را در آسیا به دست آوردند و آن را با سلب مالکیت سرزمین های قاره ی آمریکا و بردگی کارگران آفریقایی ترکیب کردند تا قلمروهای متفاوتی از پنبه که از هزاره ی پیش وجود داشته است را به شکل اساسی تغییر شکل دهند و اینکه چگونه سرمایه داری صنعتی یک امپراتوری را به وجود آورد و این نیرو چگونه جهان را متحول کرد.
امپراتوری پنبه ، از آغاز ، نقطه اتکای جنگ جهانی مداومی بین بردگان و صاحبان مزرعه ، بازرگانان و دولتمردان ، کارگران و صاحبان کارخانه ها بود. "اسون بکرت" روشن می کند که چگونه این نیروها، دنیای سرمایه داری مدرن ، از جمله ثروت گسترده و نابرابری های آزار دهنده ای را که امروزه در جهان ما وجود دارد ، آغاز کردند. نتیجه ی این کار، کتابی است که به همان اندازه که روشنگر است، دلهره آور نیز هست: کتابی که به طور درخشان داستان "امپراتوری پنبه" و چگونگی بوجود آمدن دنیایی گلوبالیستی را بهم می پیوندد.

کتاب امپراتوری پنبه

اسون بکرت
اسون بکرت (Sven Beckert)، تاریخ‌دان آمریکایی و استاد کرسی لارید بل (Laird Bell) در دانشگاه هاروارد است.او دکترایش را از دانشگاه کلمبیا گرفت و عضو موقتی (Fellow) شورای آمریکایی اجتماع‌های دانش‌آموخته شد. او عضو موقت انجمن فریبورگ برای مطالعات پیشرفته گشت. همچنین عضو موقت کتابخانه عمومی نیویورک شد.
نکوداشت های کتاب امپراتوری پنبه
A highly detailed, provocative work.
یک اثر کاملا مفصل و تحریک آمیز.
Booklist Booklist

Hefty, informative, and engaging . . . Beckert’s narrative skills keep the story of capitalism fresh and interesting for all readers.
ثقیل ، آموزنده و جذاب. . . مهارت های روایی بکرت، داستان سرمایه داری را برای همه خوانندگان تازه و جالب نگه می دارد.
Publishers Weekly Publishers Weekly

[Beckert’s] close-up study of the cotton economy is a valuable model for the study of capitalism generally, an economic system in which slavery and colonialism were not outliers but instead integral to the whole . . . a valuable contribution.
مطالعه ی نزدیک [بکرت] در مورد اقتصاد پنبه، یک مدل ارزشمند برای مطالعه عمومی سرمایه داری است؛ یک سیستم اقتصادی که در آن برده داری و استعمار دور از ذهن نبوده بلکه در تمامیت آن به صورت یکپارچه حضور دارد. . . مشارکتی ارزنده.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

Masterly. . . . Deeply researched and eminently readable, Empire of Cotton gives new insight into the relentless expansion of global capitalism. With graceful prose and a clear and compelling argument, Beckert not only charts the expansion of cotton capitalism . . . he addresses the conditions of enslaved workers in the fields and wage workers in the factories. An astonishing achievement.
استادانه . . . امپراتوری پنبه با تحقیق عمیق و بسیار خواندنی ، بینش جدیدی را درباره گسترش بی امان سرمایه داری جهانی ارائه می دهد. بکرت با نثری برازنده و استدلالی روشن و جذاب ، نه تنها نمودار گسترش سرمایه داری پنبه است بلکه به شرایط کارگران برده در مزارع و کارگران مزدی در کارخانه ها می پردازد. یک دستاورد حیرت انگیز.
New York Times New York Times

Important . . .a major work of scholarship that will not be soon surpassed as the definitive account of the product that was, as Beckert puts it, the Industrial Revolution’s ‘launching pad.
اثری مهم . . یک کار عمده ی پژوهشی که به این زودی ها چیزی از آن جلو نخواهد زد؛ زیرا گزارشی قاطع از محصولی است که به قول بکرت سکوی پرتاب انقلاب صنعتی بود.
New York Times Book Review New York Times Book Review

قسمت هایی از کتاب امپراتوری پنبه (لذت متن)
پس از طلوع ارتش آزتک و اقتصاد امپراتوری آن ها پس از ۱۳۵۰، پوشیدن لباس پنبه ای از میان خواص به مردم عادی گسترش یافت و همین باعث افزایش تولید پنبه شد. از وقتی مردم بیشتری لباس های پنبه ای پوشیدند، فرآیند تولید آن بیشتر از هر زمانی اهمیت یافت. شیوه های بافندگی و رنگ آمیزی به ویژه برای به رخ کشیدن تفاوت های اجتماعی با لباس های متمایز، به طور روزافزونی بهبود یافتند. تولید بومی پس از فتح آمریکای مرکزی توسط استعمارگران اسپانیایی در قرن شانزدهم ادامه یافت. یکی از حاکمان اسپانیای استعماری قرن هفدهم به نام دون خوان دویلوگاتیرر سوتو مایور در ستایش زنان بومی متعلق به قلمرو سابق مایاها گفت: «آن ها با شور و حرارت پنبه ها را می ریسند و پارچه ها را می بافند و بعد به آن ها رنگ های فوق العاده ای می زنند». علاوه بر پوشاک، پنبه در پیشکشی های مذهبی، در هدیه دادن، در مبادله کالابه کالا، برای آویزهای تزئینی، پیچیدن مومیایی، به عنوان زره پوش یا حتی مصارف طبی کاربرد داشت. سالانه نزدیک ۵۳ میلیون کیلوگرم پنبه در دوران پیشاکلمبی (دوران پیش از کشف آمریکا به دست اروپاییان) در مکزیک، که به اندازه تولید ایالات متحده در سال ۱۸۱۶ بود، تولید می شد. وقتی حاکمان تئوتیهوکان قلمروی قدرت خود را گسترش دادند، از مناطقی که در آن ها پنبه کشت می شد، خراج دریافت کردند. آزتکی ها به سرزمین هایی که در آن پنبه کشت می شد نام های ناهوآتل (نام های آزتکی) می دادند، نام هایی هم چون «در معبد پنبه»، «در رودخانه پنبه» یا «روی تپه پنبه». مکزیک و پرو مراکز پیشاکلمبی صنعت پنبه بودند اما تولیدات پارچه های پنبه ای به دیگر مناطق قاره هم کشیده شد. در جایی که امروز برزیل نامیده می شود، الیاف پنبه از گیاهان وحشی جمع و در تولید پارچه استفاده می شد. علاوه بر این در مناطق جنوب غربی آمریکای امروز، نزدیک سال های سیصد قبل از میلاد، بومیان آمریکایی به خصوص ناواجوها و هوپی ها با حرص و اشتیاق به کار کاشت پنبه مشغول شدند. دانش پنبه از آمریکای مرکزی تا سواحل غربی مکزیک هم رفته بود. وقتی مهاجرین سکنی گزیدهٔ اسپانیایی با سرخ پوستان شمال ریوگرانده برخورد کردند، متوجه شدند که «سرخپوستان پنبه را می ریسند و از آن پارچه می بافند و روپوش هایی از جنس پنبه بر تن می کنند.» برای بعضی از بومیان آمریکا پنبه همچنین مصارف مذهبی مهم هم داشت: هوپی ها از پنبه به عنوان نماد ابر در مراسم دعای باران استفاده می کردند. آن ها همین طور پنبه را «به مثابه یک نور جسمانی معنوی شبیه ابر» بالای صورت مردگان قرار می دادند. علاوه بر این در سرزمین های کارائیب هم کاشت پنبه به طور گسترده رواج داشت. وقتی کریستف کلمب به کارائیب رسید با دیدن مزارع وسیع پنبه خیال کرد که به هند رسیده است. او جزایر کارائیب را این گونه توصیف کرده است: «پر از... پنبه». کاشت و تولید پنبه هم چنین، تاریخی طولانی در آفریقا دارد. احتمالا اولین بار نوبی ها در شرق سودان امروزی پنبه کاشتند. بعضی ها بر این عقیده اند که در این سرزمین پنبه از پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح کاشته، ریسیده و بافته می شده است. با این وجود یافته های باستان شناسی در مروئه در ساحل شرقی رود نیل، وجود پارچه های پنبه ای را تنها بین پانصد تا سیصد سال قبل از مسیح تأیید می کند. از سودان پنبه به شمال و مصر کشیده شد. پارچه پنبه ای هیچ نقشی در تمدن مصر باستان ایفا نمی کرد، اما می دانیم که دانه های پنبه به عنوان خوراک حیوانات از ۲۶۰۰ تا ۲۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح استفاده می شد.