کتاب سایه و شر در افسانه ها

Shadow and Evil in Fairy Tales
کد کتاب : 40398
مترجم :
شابک : 978-6003400665
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 524
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب سایه و شر در افسانه ها اثر ماری لوئیز فن فرانتس

کتاب «سایه و شر در افسانه ها» یک روانشناس مشهور به نام ماری لوئیز فن فرانتس افسانه ها را از دریچه یونگ بررسی می کند و نشان می دهد که آنها می توانند در مورد تاریک ترین قسمت های رفتار و تفکر انسان به ما چیزهایی را بیاموزند. به نظر می رسد افسانه ها داستانهای معمولی هستند ، اما باید بدانید که این داستانهای معمولی درسی عمیق برای کسانی دارند که در اعماق درون خود غوطه ور می شوند.

در این کتاب ، ماری لوئیز فون فرانتز برخی از درسهای مهم پنهان شده در داستانهای سراسر جهان را کشف می کند. او در این مسیر از دانش خویش در زمینه فولکلور و همچنین تجربه او به عنوان روانکاو و همکار یونگ نیز استفاده می کند. در میان موضوعات زیادی که در رابطه با جنبه های تاریک زندگی و روانشناسی انسان ، چه فردی و چه جمعی مورد بحث قرار گرفته است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• چگونه جنبه های مختلف "سایه" - همه تأثیرات و نگرش های ناخودآگاه به شخصیت ایگو - در غول ها و هیولاها ، ارواح و شیاطین ، پادشاهان شرور و جادوگران شریر افسانه ها مجسم می شوند.
• چگونه می توان از تکنیک تخیل فعال یونگ برای غلبه بر احساسات قریب به اتفاق منفی استفاده کرد
• چگونه داستانها و خرافات ارواح روانشناسی غم و اندوه را منعکس می کند
• چه افسانه هایی به ما توصیه می کنند که آیا با شر مبارزه کنیم یا تسلیم آنها شویم؟

دکتر فون فرانتز نتیجه می گیرد که هر قاعده رفتاری که می توانیم از طریق ناخودآگاه از طریق افسانه ها و رویاها بیاموزیم ، معمولا یک پارادوکس است: گاهی اوقات باید مبارزه فیزیکی با شر و گاهی مسابقه عقل انجام شود ، گاهی نمایش قدرت یا جادو و گاهی عقب نشینی مهمتر از همه ، او اهمیت تکیه بر هسته مرکزی و اصیل وجود ما - درونی ترین خود را - که فراتر از مبارزه بین مخالفان خیر و شر است را نشان می دهد.

کتاب سایه و شر در افسانه ها

ماری لوئیز فن فرانتس
ماریا لوییز وان فرانتس زاده ۴ ژانویه ۱۹۱۵ و درگذشته ۱۷ فوریه ۱۹۹۸ یک نویسنده و روانشناس سوییسی بود. وی مکتب کارل یونگ را دنبال می‌نمود. کتاب جام افسانه‌ای حاصل کار مشترک وی و اما یونگ بوده‌است.
قسمت هایی از کتاب سایه و شر در افسانه ها (لذت متن)
گرچه یونگ، مردانگی و زنانگی را اصول یا کیفیت های روانی متمایز از هم می داند، معتقد است هر دوی اینها برای دنیای بیرون و همچنین برای روان، واقعیتی یکسان دارند... انسان تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و اجتماعی، از لحاظ جسمانی و از لحاظ روانی به زن یا به مرد تبدیل می شود و یک هویت زنانه یا مردانه یا پرسونایی با ظاهر مردانه یا زنانه برای خود می سازد. ولی بخش هایی از روان که به جنسیت متضاد ( زنانه یا مردانه ) مربوط می شود، به هر شدتی که شخص، هویت جنسی خود را تکامل بخشیده باشد، به همان اندازه و و به همان شدت ناآگاه باقی می ماند و اشتیاق های فرد را شکل می دهد، که اغلب هم به یک مورد بیرونی فرافکن می شود؛ این بخش ها به عنوان عقده های آنیما آنیموس، بار عاطفی بسیار زیادی دارند و تاثیر مثبت یا منفی قدرتمندی، خارج از کنترل آگاهی، بر جای می گذارند.

آنیما نیروی درونی محرکه ی مرد برای جست وجوهای خستگی ناپذیر او و همین طور اعمال و ماجراجویی های او، چه در درون و چه در بیرون است. آنیما سرچشمه ی عمیق ترین اشتیاق های مرد است. آنیما هدف صمیمی ترین عشق ها و بزرگ ترین نفرت های مرد است؛ بنابراین هم زمان، هم بخت ( chance ) و هم خطر را در بر می گیرد. آنیما از مرد، بهترین ها و بالاترین ها را می طلبد و درعین حال اگر مرد فریب او را بخورد، می تواند مرد را به نابودی و تباهی بکشاند.

خیلی شهامت می خواهد که انسان آن ویژگی و خصوصیتی را که در خود دوست ندارد و سال های مدید آن را سرکوب کرده است، بپذیرد. ولی نیک می دانیم که آن بخش از ما که مورد پذیرش قرار نگرفته است، بدون اطلاع ما نیز همچنان فعال باقی می ماند. شناختن سایه ی خود و به رسمیت شناختن آن، یک چیز است؛ و تصمیم گرفتن برای ابراز آن و آگاهانه زندگی کردن آن، نکته ی دیگری است. این یک مسئله ی اخلاقی است. اجتناب از آثار منفی این کار، به دقت بسیار و تامل فراوان نیاز دارد.