کتاب تخیل مکالمه ای جستارهایی درباره رمان

The Dialogic Imagination
کد کتاب : 11519
مترجم :
شابک : 9789641850298
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تخیل مکالمه ای جستارهایی درباره رمان اثر میخاییل باختین

این مقالات میخائیل باختین (1975-1895) را که در غرب عمدتا از طریق مطالعاتش درباره رابله و داستایوفسکی شناخته می‌شود، به‌عنوان فیلسوف زبان، مورخ فرهنگی و نظریه‌پرداز اصلی رمان نشان می‌دهد.این کتاب چهار انتخاب از Voprosy literatury i estetiki (مشکلات ادبیات و زیبایی شناسی) را که در سال 1975 در مسکو منتشر شد، با ترجمه عالی انگلیسی ارائه می کند. این جلد همچنین شامل مقدمه ای طولانی بر باختین و اندیشه های او و واژه نامه ای از اصطلاحات است.
باختین از مقوله «رمان» به شیوه‌ای بسیار خاص استفاده می‌کند و ادعا می‌کند که قلمروی بسیار وسیع‌تری نسبت به آنچه که به طور سنتی پذیرفته شده است، دارد. برای او، رمان نه آنقدر که یک ژانر است، بلکه یک نیرو است، «تازه» که در «از ماقبل تاریخ گفتمان رمان نویسی» به آن می پردازد. دو مقاله، «حماسه و رمان» و «شکل‌های زمان و کرونوتوپ در رمان» به شیوه‌ی غیرمتعارف خود باختین به تاریخ ادبی می‌پردازد. در مقاله پایانی، او ادبیات و زبان را به طور کلی مورد بحث قرار می دهد، که به نظر او سیستم های طبقه بندی شده، دائما در حال تغییر زیرژانرها، گویش ها و "زبان های" پراکنده در نبرد با یکدیگر هستند.

کتاب تخیل مکالمه ای جستارهایی درباره رمان

میخاییل باختین
میخائیل میخائیلویچ باختین (۱۸۹۵-۱۹۷۵)، فیلسوف و متخصص روسی ادبیات بود که آثار تأثیرگذاری در حوزهٔ نقد و نظریهٔ ادبی و بلاغی نوشته. آثار او، که به موضوعات متنوعی می‌پردازند، الهام‌بخش گروهی از اندیشمندان ـ از آن‌جمله مارکسیست‌های جدید، ساختارگرایان، پسا-ساختارگرایان و نشانه‌شناس‌ها ـ بوده‌است. اینان، اندیشه‌های باختین را در نظریه‌های خود جا داده و ترکیب کرده‌اند. استالین به قزاقستان تبعیدش کرد و در آن‌جا، کتاب‌هایی نوشت که امروزه اهمی...
دسته بندی های کتاب تخیل مکالمه ای جستارهایی درباره رمان