کتاب تاریخ برده داری و رهایی برده ها

A History of Slavery and Emancipation in Iran, 1800-1929
کد کتاب : 129640
مترجم :
شابک : 978-6227954555
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 357
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ برده داری و رهایی برده ها اثر بهناز الف میرزایی

شنیدن کلمه‌ی «برده» و «برده‌داری» احتمالا بردگان سرزمین‌های عربی و آفریقاییان سیه‌چهره را به یادتان آورد و شاید برایتان عجیب باشد که از بردگان در ایران بشنوید. عجیب‌تر آن‌که باید بدانید بردگان در ایران تنها به سیاه‌پوستان و آفریقایی‌های مهاجر منحصر نبوده‌اند، بلکه خود ایرانیان هم به بردگی گرفته می‌شدند. این موضوع که تاکنون جنبه‌های پنهان و گفته‌نشده‌ی بسیاری داشته است، موردتوجه یکی از پژوهشگران ایرانی-کانادایی که اکنون دانشیار تاریخ خاورمیانه در دانشگاه بروک است، قرار می‌گیرد. بهناز میرزایی- که می‌گوید خودش هم از وجود برده‌داری در ایران بی‌خبر بوده- در بیست سال گذشته به تحقیق درباره‌ی ایرانیان آفریقایی‌تبار پرداخته و این تاریخ تقریبا ناشناخته در ایران را مطالعه کرده است. اگرچه سابقه‌ی تجارت میان ایران و آفریقا به صدها سال پیش بازمی‌گردد اما بهناز میرزایی در تحقیقات خود دریافته است که برده‌داری در ایران بیشتر در دو زمان رواج داشته است: دوران قاجار و اوایل پهلوی. تا این‌که در سال ۱۳۰۷ بر اساس «قانون منع خرید و فروش برده در خاک ایران و آزادی برده در موقع ورود به مملکت» این کار غیرقانونی تلقی می‌شود.
میرزایی نتیجه‌ی تحقیقات خود را طی 8 فصل درباره‌ی موضوعات تجارت و برده‌داری در مرزهای ایران، برده‌داری و شکل‌گیری مرزهای جدید ایران، تجارت مردم به بردگی گرفته‌شده از آفریقا به ایران، الگوهای برده‌داری در قرن نوزدهم در ایران و قانون منع تجارت برده ضد برده‌داری آورده است.

کتاب تاریخ برده داری و رهایی برده ها

بهناز الف میرزایی
بهناز ا. میرزایی دانشیار تاریخ خاورمیانه در دانشگاه براک در کانادا است.او مقالات متعددی در مورد برده داری و مهاجران آفریقایی در ایران نوشته است. ویرایش «بلوچی و بلوچستان» (ویژه مجله خاورمیانه و آفریقا). Slavery, Islam and Diaspora, and Africa and Its Diasporas: Rethinking Struggles for Recognition and Empowerment. و دو فیلم مستند زندگی های ایرانیان آفریقایی و رقص ترنس آفریقایی بلوچی را تولید کرد. فیلم قبلی در جشنواره بین المللی فیلم زنگبار مورد توجه ویژه قرار گرفت. او نویسنده کتاب...