کتاب امداد! برای نویسندگان

Help! For Writers
کد کتاب : 130516
مترجم :

شابک : ‫‭978-6220111450‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 314
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب امداد! برای نویسندگان اثر روی پیتر کلارک

«امداد! برای نویسندگان» عصای دست نوشتن است. نقشه‌ی راهی است که هر نویسنده‌ای می‌تواند با مراجعه‌ به آن مشکلاتی را که دارد از دید جدیدی ببیند و در برطرف کردن آن‌ها، یا چه بسا ارتقا‌دادن آن‌ها، به سبک و سیاقی متفاوت و خلاقانه بکوشد. نویسندگی البته به خلاقیت بسیار نیاز دارد، اما همه‌ی کار این نیست. گاهی خلاقیت به بن‌بست می‌افتد، گاهی نویسنده در رخوت گرفتار می‌شود و از تک‌تک واژه‌هایی که روی سطر می‌آورد متنفر می‌شود. گاهی نیز دچار بحران می‌شود و سرگشته و حیران، زمام امور را از کف می‌نهد. چنین مواقعی است که نویسنده به نقشه‌ی راهنمایی نیاز دارد تا راهی را که پیموده و راهی را که در پیش‌رو دارد، به او یادآور شود. در چنین مواقعی نویسندگی جنبه‌ی دیگرش را،‌ جنبه‌ای را که نیاز به تاب‌آوری و دوام‌آوری دارد نشان می‌دهد؛ از این لحاظ نویسندگی فن است و مشکلات خودش را دارد. مشکلاتی که بزرگان و ادیبان بسیاری در طول دوران حرفه‌ای نویسندگی‌شان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.
روی پیتر کلارک،‌ که خود مربی و معلم نویسندگی است،‌ در آغاز کتاب می‌گوید: «به طور کلی،‌ هر فرایند نوشتن خلاقانه‌ از هفت مرحله تشکیل شده است؛ مراحلی نظیر شروع، برنامه‌ریزی و سامان‌دهی، پیداکردن کانون تمرکز،‌ گشتن دنبال زبان،‌ نوشتن نسخه‌ی اولیه، ارزیابی و درنهایت، بهبود متن.» او بر این باور است که هر نویسنده در برهه‌ای از دوران حرفه‌ای خود -و حتی بیشتر در دورانی که تازه‌کار است- در هر کدام از این مراحل هفت‌گانه، با سه مشکل عمده روبه‌رو می‌شود؛ مشکلاتی که متداول این حرفه هستند و افراد بسیاری را درگیر می‌کنند. بسیاری از نویسندگان نمی‌توانند از سد این مشکلات عبور کنند و نوشته‌شان بی‌جان و ملال‌آور می‌شود و یا بدتر، نوشته‌شان را نیمه‌کار رها می‌کنند و دیگر هرگز سراغش نمی‌روند. او برای هر دام از این مشکلات، که جمعا بیست‌ویک مشکل می‌شوند، ده راه‌حل ارائه می‌کند. راه‌‌حل‌هایی که در طول سال‌ها و در حرفه‌ی مربی‌گری‌اش تأثیر و کارایی‌شان را دیده و گره از درد هر نویسنده‌ای می‌گشایند. بدین ترتیب با ارائه‌ی ده راه‌حل برای بیست‌ویک مشکل، روی پیتر کلارک جمعا -همان‌طور که در عنوان فرعی کتاب آمده است- دویست‌و‌ده کلید برای حل این مسئله‌ها ارائه می‌کند.
این کتاب دقیقا آن‌چه است که عنوانش می‌گوید: «امداد!» و خواننده می‌تواند آن را همچون دفترچه‌ی راهنما یا کتابی برای ایده گرفتن ورق بزند و در راه‌‌حل‌های مطرح‌شده دقیق شود. هیچ نویسنده‌ای هرگز یک مشکل واحد ندارد و نویسنده‌ای نیز نیست که جایی در مسیر به بن‌بست نخورده باشد. «امداد! برای نویسندگان» می‌تواند او را در این مسیر همراهی کند.

کتاب امداد! برای نویسندگان

روی پیتر کلارک
روی پیتر کلارک نویسنده، ویراستار و مدرس داستان‌نویسی اهل امریکا می‌باشد.