کتاب طرح و ساختار رمان

Plot & Structure
مجموعه کتاب های آموزش نویسندگی 5
کد کتاب : 14016
مترجم :
شابک : 978-6001759895
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 552
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب طرح و ساختار رمان اثر جیمز اسکات بل


یک طرح جذاب خلق کنید.
طرح چگونه بر ساختار داستان تأثیر می گذارد؟ تفاوت بین طرح برای داستان های تجاری و داستان های ادبی چیست؟ چگونه طرح و یا ساختاری را که از مسیر خارج شده است بازیابی می کنید؟
در کتاب طرح و ساختار رمان پاسخ به این سوالات و موارد دیگر را کشف خواهید کرد. جیمز اسکات بل ، نویسنده ی برنده ی جوایز ، اطلاعات کاملی و واضح ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا یک طرح باورپذیر و به یاد ماندنی ایجاد کنید ، از جمله:

• تکنیک هایی برای ساختن آغاز ، میانه و پایان قوی
• دیاگرام ها و نمودارهای طرح آسان برای درک
• تکنیک های طوفانی برای ایده های طرح اورجینال
• تمرینات تفکر برانگیز در پایان هر فصل
• مدل ها و روش های ساختار داستان برای همه ژانرها
• نکات و ابزارهایی برای اصلاح مشکلات رایج در طرح


طرح و ساختار رمان به شما مهارتهایی را می آموزد تا مانند یک متخصص با تجربه بتوانید به طرح و ساختار بپردازید.
طرح و ساختار رمان جلد پنجم از مجموعه کتاب های آموزش نویسندگی است که توسط انتشارات سوره ی مهر منتشر شده است. از دیگر جلد های این مجموعه می توان به شخصیت پردازی پویا، صحنه پردازی در رمان، گفت و گو نویسی، همه چیز درباره ی نویسندگی خلاق، جادوی زاویه دید و ... اشاره کرد.

کتاب طرح و ساختار رمان

قسمت هایی از کتاب طرح و ساختار رمان (لذت متن)
اصلاح و بازنویسی طرح بگذارید شخصیت هایتان به راه خود بروند .بگذارید اسرار زندگی تان زنده شود.بعد سر صبر ، بگذارید داستان داغتان در هفته ها ، ماه ها ،یا سال های بعد سرد شود و سپس به جای بازنویسی ، جان تازه ای به آن ها بدهید همه شنیده ایم که می گویند نویسندگی یعنی بازنویسی .قبول.اما چطور باید اثر را بازنویسی کرد ؟روی چه چیزهایی باید اول از همه کار کرد ؟چه چیزهایی را باید نگه داشت و چه چیزهایی را باید حذف کرد ؟

در شروع رمان ماجرایی، شخصیت اصلی باید جایی را ترک کند. بنابراین در پردۀ اول نویسنده شخصیت را قبل از این که به دنبال ماجرا برود معرفی می کند و نشان می دهد که او می خواهد چه نوع زندگی ای را رها کند. در این جا ممکن است شخصیت به دلایل مختلفی از زندگی و محیط کنونی اش ناراضی باشد. این زندگی ممکن است واقعا در تضاد با راحتی و سلامت شخصیت باشد، درست مثل وضعیت هاک در ماجراهای هاکلبری فین (1885) نوشتۀ مارک تواین، یا ممکن است شخصیت اصلی عینا مثل دون کیشوت در رمانی به همین نام (1605) حس کند باید از خانه و کاشانه بیرون بزند و کاری برای مردم دنیا بکند.

من هم این راه را امتحان کردم. سعی کردم کاری کنم که طرح رمان به طور خودجوش، روی کاغذ بیاید. اما آنچه روی کاغذ می آمد افتضاح بود. حاصل کار نه طرح بود و نه داستان و اما وقتی شروع به یاد گرفتن فن داستان نویسی کردم، دیدم طرح داستان اجزایی دارد و من می توانم آنها را یاد بگیرم. بعد ساختار داستان را کشف کردم و فهمیدم اگر اجرای طرح داستان را شکل منظمی بدهم، حاصل کار یک داستان قوی تر خواهد شد. هنوز روزی را که همه این ها با هم جور شدند به یاد دارم. مثل یک مکاشفه ناگهانی بود. ناگهان چیزی در مغزم جرقه زد. اجزای داستان همه با هم جفت و جور شد و آن ژله قوام گرفت.