کتاب عصبیت و رشد آدمی

Neurosis and human growth
کد کتاب : 14612
مترجم :
شابک : 978-9646671065
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 350
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1950
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 79
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب عصبیت و رشد آدمی اثر کارن هورنای

کتاب "عصبیت و رشد آدمی"نوشته "کارن هورنای"،که موضوع آن واقعیت های روانشناختی و فردی مانند خشم،دلیل آنها و راهکارهایی برای کنترل آن میباشد. در کتاب"عصبیت و رشد آدمی" ، دکتر هورنای که فارق التحصیل دانشکده پزشکی برلین لنکویتز در رشته روانپزشکی میباشد ،فرایند عصبی شدن انسان را ، با رشد سالم در تضاد میدادند و مورد بحث قرار می دهد. او مراحل مختلف این وضعیت را شرح می دهد و درگیری ها عصبی ، رفتار های مستبدانه یا نداها و یا نقدهای درونی و راه حل های عصبی برای تسکین تنش درگیری را در چنین نگرش های عاطفی مانند سلطه ، خودکفایی و یا وابستگی توضیح می دهد. در کل ، وی با بینش نافذش نیروهایی را که برای تحقق توانایی های خود و مقابل شخص کار می کنند ، تشریح می کند.

با اینکه نگاه "کارن هورنای" رشد شخصیتی و فردیست اما این کتابش با محوریت خشم و عصبانیت نوشته شده است.او معتقد است فرد عصبی نگاهش به زندگی مانند نگاهی کسی است که در مه گیر کرده است.در ادامه به تیپ های افراد عصبی میپردازد و آنها را در سه دسته قرار میدهد: دسته اول:برتری طلب / دسته دوم:مهر طلب / دسته سوم:انزوا طلب

پس از فروید،"کارن هورنای" را میتوان بعنوان یکی از پیشگامان مفاهیم امروزی مانند آشنایی با بیگانگی ، خودشناسی شناخت که درک جدیدی از اهمیت فرهنگ و محیط به ارمغان آورد.

کتاب عصبیت و رشد آدمی

کارن هورنای
کارن هورنای، زاده ی ۱۶ سپتامبر ۱۸۸۵ و درگذشته ی ۴ دسامبر ۱۹۵۲، روانکاو و نویسنده ای آلمانی، و پیرو مکتب فروید بود. هورنای تحصیلات خود را در پزشکی و روانپزشکی در آلمان به پایان رساند. او در سال ۱۹۳۲ به ایالات متحده مهاجرت کرد و به عنوان استاد دانشگاه در رشته ی روانکاوی مشغول به تدریس شد. هورنای با همکاری عده ای از همکاران و شاگردان خود، مؤسسه ای به نام «مؤسسه ی روانکاوی هورنای» را در نیویورک دایر نمود. اکنون شاگردان او این مؤسسه را اداره می کنند.
قسمت هایی از کتاب عصبیت و رشد آدمی (لذت متن)
در مقدمه کتاب میخوانیم:اگر کارن هورنای زنده بود من به او پیشنهاد می کردم در بالای کتاب با حروف درشت بنویسد: «ظلم بر خویش کند هر که نخواند ما را». عنوان این اثر نفیس را خود مولف «عصبیت و رشد انسانی» گذاشته. این عنوان خوانندگان فارسی زبان را به اندازه ای که شایسته یک چنین کتاب ارزنده ای است جلب نمی کند. عنوان «طریقه رفع آفت های خوشبختی و رشد شخصیت» که منظور واقعی نویسنده این کتاب است مناسب تر به نظر می آید. چون درباره خوشبختی و رشد شخصیت مطلب مهمی را که اکثر اشخاص به درستی توجه ندارند این است که خداوند وجود انسان را طوری ساخته که خود به خود «باید» رشد کند و «باید» فضایل انسانی و نیروی معنویش قوت گیرد عینا همانطور که اگر نهال گلی را در باغچه بکارید خاصیت طبیعی اش این است که خود به خود محکوم است رشد نماید و به گل بنشیند.