کتاب شهر فرنگ اروپا

Europeana
(چکیده ای از پیدا و پنهان تاریخ قرن بیستم)
کد کتاب : 15770
مترجم :
شابک : 978-9642091911
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

برنده جایزه کتاب سال 2001

معرفی کتاب شهر فرنگ اروپا اثر پاتریک اوئورژدنیک

پاتریک اوئورژدنیک با بیان صدای غیررسمی و مسحورکننده ی خود، قرن بیستم را در میان تمام تضادها و توهمات بزرگش نمایان می کند و نشان می دهد که هیچ چیز اساسی بین سالهای 1900 و 1999 تغییر نکرده است - بشریت هنوز به آینده امیدوار است و هنوز درگیر همان درگیری های قدیمی است. او نشان می دهد که هیچ چیز را نمی توان تنها به یک دیدگاه درست کاهش داد. اوئورژدنیک حقایق سخت و مشاهدات احمقانه را با هم مخلوط می کند ، و با اینکار وحشت و پوچ بودن قرن بیستم و پوچی بیشتر در تلاش برای روایت این تاریخ را برجسته می کند.
شهر فرنگ اروپا داوری نمی کند : حوادث غالبا حیرت انگیز هستند (نسل کشی ، جنگ ، ایدئولوژی ، محو) ، اما راوی نمی خواهد بگوید که چیزی خوب یا بد است . شهر فرنگ اروپا یک کتاب حسابداری است که حقایق و اطلاعات را جمع آوری می کند. ایده های ضد و نقیض - به ویژه ایده های بهتر کردن بشریت با کشتن افراد زیاد - ثابت است ، اما راوی حتی به خود زحمت بیان کردن این متناقض ها برای خواننده را نمی دهد ، بلکه در عوض صرفا لیست ، توصیف و ترکیب را انتخاب می کند. هر گونه استنتاج توسط خواننده صورت می گیرد (هرچند که برخی از ارائه ها کاملا آشکار است).
این کتاب به بخش هایی تقسیم شده است که طول آنها یک الی دو صفحه است. که هر یک از آنها از لحاظ جنبه های قرن بیستم یا برخی از وقایع خاص تقسیم می شود. جنگ های جهانی ، مذاهب و ایدئولوژی های مختلف و پیشرفت های فناوری از جمله موضوعاتی هستند که اغلب به آنها باز گشته می شود ، اما جنبه های مختلف.

کتاب شهر فرنگ اروپا

پاتریک اوئورژدنیک
پاتریک اوئورژدنیک (متولد 23 آوریل 1957 در پراگ) نویسنده و مترجم چک است، که در فرانسه زندگی می کند.اوئورژدنیک دوران جوانی خود را در پراگ گذراند.در سال 1984 به فرانسه مهاجرت كرد و در آنجا به عنوان مشاور شطرنج و سپس به عنوان كتابدار مشغول به كار شد.از سال 1986 تا 1998 به عنوان سردبیر و رئیس بخش ادبیات فصلنامه L'Autre Europe خدمت کرد.در سال 1992 وی در تأسیس دانشگاه آزاد نوالاگوت نقش موثری داشت و از سال 1995 نیز در آنجا سخنرانی می کند.
نکوداشت های کتاب شهر فرنگ اروپا
The narrating voice is funny, scientific, infantile, sarcastic, and eerie . . . Europeana is a both a very strange work of history and an ingenious work of art.
صدای راوی بامزه، علمی، بچگانه ، طعنه آمیز و وهم آور است. شهر فرنگ اروپا هم یک اثر تاریخی عجیب و هم یک اثر هنری مبتکرانه است.
Chicago Review

Europeana is a convincing sum of that ugly century. Certainly recommended.
شهر فرنگ مجموع متقاعد کننده ای از آن قرن زشت است. قطعا توصیه می شود.
Complete Review

Enthralled by matters of language, Ouredník offers a burlesque vision of the history of contemporary Europe, combining the tragic aspect of the situation with anecdotal facts that stress the absurdity of the twentieth century.
اوئورژدنیک که شیفته ی مسئله ی زبان است یک چشم انداز چشم گیر از تاریخ اروپای معاصر ارائه می دهد. او جنبه های تراژیک موقعیت را با حکایات واقعی ترکیب می کند که بیانگر پوچی قرن بیستم است.
Le Temps

قسمت هایی از کتاب شهر فرنگ اروپا (لذت متن)
نخستین نسل کشی قرن بیستم در ۱۹۱۵ در ترکیه رخ داد. حکومت ابتدا ششصد خانواده ی ارمنی را که در قسطنطنیه زندگی می کردند بازداشت و تیرباران کرد، بعد سربازانی را که تبار ارمنی داشتند و در ارتش ترکیه خدمت می کردند خلع سلاح و تیرباران کرد. و به همه ی ارامنه دستور داده شد که شهرها و روستاها را ظرف بیست و چهار یا چهل و هشت ساعت تخلیه کنند و ارتش ترکیه در برابر دروازه های شهر مستقر شد و همین طور که افراد بیرون می آمدند، مردان را به گلوله می بست و زنان و کودکان را به مناطق صحرایی بین النهرین تبعید می کرد. و زنان و کودکان می بایست پای پیاده، بدون غذا، سیصد تا پانصد کیلومتر را طی می کردند و بسیاری از آن ها در طول راه مردند. و دولت های فرانسه، انگلیس و روسیه یادداشت اعتراضی در این باره فرستادند که ...

در قرن بیستم عده ی زیادی از دین سنتی فاصله گرفتند. چون وقتی فهمیدند که از نسل میمون ها هستند و می توانند با قطار سفر کنند و با تلفن حرف بزنند و با زیردریایی به زیر دریا بروند. کم کم از دین روی گردان شدند و کمتر و کمتر به کلیسا رفتند و به این نتیجه رسیدند که خدایی در کار نیست و دین آدم ها را در جهل و تاریکی نگه می دارد و طرفدار پوزیتیویسم شدند. پوزیتیویسم یک آموزه ی فلسفی بود که می گفت داوری انسانی و فهم پدیده ها نتیجه ی علوم طبیعی و علوم اجتماعی است و یگانه حقیقت آن حقیقتی است که قابل اثبات از طریق علم باشد و متافیزیک چرت و چرند است. پوزیتیویست ها به هیچ نوع خدایی باور نداشتند. هرچند در آغاز برخی شان می گفتند ممکن است یک موجود والاتر وجود داشته باشد و این از نظر علمی معقول و محتمل است.

هرچه زمان بیش تری می گذشت پوزیتیویسم بیشتر و بیشتر جاذبه اش را از دست می داد چون مردم نمی دانستند با پیشرفت ها و زیردریایی ها و بمب اتمی چه کنند و کم کم به این فکر افتادند که آیا بهتر نیست بالاخره به یک امر استعلایی دست یابند. و برخی از دانشمندان هم گفتند که تحقیق علمی هیچ بختی برای اثبات عدم وجود خدا ندارد و حتی اگر علم نتواند گواه غیرقابل انکاری برای وجود خدا یا موجودی والاتر را هم بیاورد، باز می تواند راه را برای پاسخی با مبنای علمی برای سوال اصلی بشر هموار کند.