کتاب غرور

Pride: The Seven Deadly Sins
(از مجموعه هفت گناه کبیره)
کد کتاب : 2234
مترجم :
شابک : 978-600-278-235-9
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

در فهرست کتاب هایی که زندگی تان را دگرگون خواهند کرد

معرفی کتاب غرور اثر مایکل اریک دایسون

کتاب غرور، اثری نوشته ی مایکل اریک دایسون است که نخستین بار در سال 2006 چاپ شد. از میان هفت گناه کبیره ی مسیحیت، غرور تنها موردی است که می تواند جنبه ای مثبت داشته باشد. بدیهی است که داشتن احساسی از غرور نسبت به کشور، اجتماع و خویشتن، چیز بدی نیست. اما همانطور که دایسون در این کتاب جذاب نشان می دهد، اگر غرور به شکلی افراطی در افراد رشد کند، می تواند به احساسی مرگبار و نابودکننده تبدیل شود. دایسون در این اثر به کاوش در ریشه های فلسفی و خداشناسانه ی غرور می پردازد و تحولات پیرامون این احساس را در فرهنگ غرب به بررسی و تحلیل می گذارد. این نویسنده که یکی از اندیشمندان برجسته ی حال حاضر آمریکا به حساب می آید، از وجوه متعدد غرور پرده برمی دارد؛ احساسی انسانی که هم می تواند فضیلتی حیاتی باشد و هم گناهی مرگبار.

کتاب غرور

مایکل اریک دایسون
مایکل اریک دایسون، زاده ی 23 اکتبر 1958، استاد دانشگاه و نویسنده ای آمریکایی است. دایسون در دیترویت به دنیا آمد. او که به منظور حمایت مالی از خانواده اش، مدتی در کارخانه های دیترویت کار می کرد، در بیست و یک سالگی به کالج ناکسویل رفت. دایسون سپس در کالج کارسون-نیومن حضور یافت و مدرک کارشناسی خود را با معدل ممتاز دریافت نمود. او پس از این به دانشگاه پرینستون رفت و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته ی مطالعات ادیان گرفت. دایسون اکنون استاد جامعه شناسی دانشگاه جورج تاون است.
نکوداشت های کتاب غرور
An excellent essay on pride in its various dimensions.
مقاله ای عالی درباره ی ابعاد مختلف غرور.
Booklist Booklist

A thoughtful book with a fine balance of scholarship and philosophizing.
کتابی اندیشمندانه با تعادلی مناسب میان بیان مطالب تخصصی و فلسفه ورزی.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب غرور (لذت متن)
از میان همه ی گناهان کبیره، به احتمال قوی غرور است که به این بحث دامن می زند که آیا اصلا باید آن را گناه به حساب آورد یا خیر. در واقع بدون حس غرور انسان نمی تواند در زمینه ی فعالیت خویش به برتری دست یابد یا به تلاش برای رسیدن به آن ادامه دهد. غرور است که باعث می شود برای رسیدن به مقام های قهرمانی در ورزش تلاش کنیم؛ چرا مایکل جردن پس از کسب سه مقام قهرمانی در مسابقات ان بی ای به میادین بازمی گردد تا سه مقام قهرمانی دیگر را به خود اختصاص دهد؟ بی تردید، غرور ورزشی اش جریحه دار شده بود چون هنگامی که پس از ترک موقت زمین بسکتبال به بیسبال روی آورد، موفق نشد در لیگ بزرگ بیسبال ورزشکاری حرفه ای شود.

اگر بپذیریم که غرور دردسرساز است، همواره این پرسش به وجود می آید که آیا فقط دردسرساز است؟ مثلا، هنگامی که می خواهیم ویژگی های شخص بافضیلتی را برشمریم، غرور، که غالبا رذیلت تلقی می شود، ممکن است به یکی از ویژگی های ضروری هویت فرد بدل شود. همانگونه که لورنس بکر فیلسوف استدلال می کند: «اگر فرد بافضیلت به راستی برتر از افراد رذل باشد و اگر بخشی از فضیلت او متضمن شناخت چنین اموری باشد، به نظر می رسد وجهی از غرور لزوما در منش فرد فضیلت مند نهادینه شده است.»

در برخی موارد، به نظر می رسد غرور و سایر گناهان کبیره، حتی اگر از لحاظ فکری منسوخ نشده باشند، قطعا رو به زوال و فراموشی اند. طبق نظرسنجی اخیر بی بی سی، اکثر مردم بریتانیا «معتقدند هفت گناه کبیره دیگر نقشی در زندگیشان ندارد و گمان می کنند باید این گناهان را روزآمد کرد تا با جامعه ی مدرن امروزی سنخیت داشته باشد». این نظرسنجی ثابت کرد که گناهان کبیره ی اصلی غضب، شکمبارگی، تن پروری، حسد، غرور، بی بندوباری و طمع دیگر مثل سابق نفوذ ندارند و باید جایشان را به «فهرست جدیدی از محرمات معاصر» بدهند که «ذات اخلاقیات مدرن را به چنگ می آورند». بی رحمی در رأس فهرست جدید قرار گرفت و، به تبع آن، فحشا، تعصب، خیانت، ریاکاری، طمع (تنها گناه اصلی باقیمانده)، و خودپسندی رواج یافت.