کتاب پویایی شناسی سیستم ها

System dynamics
دیدگاه سیستمی
کد کتاب : 25708
شابک : 978-6007677254
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

پویایی شناسی سیستم ها 2
System dynamics
ساختار و رفتار
کد کتاب : 136150
شابک : 978-6227089332
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پویایی شناسی سیستم ها اثر علینقی مشایخی

کتاب "پویایی شناسی سیستم ها" با عنوان فرعی "دیدگاه سیستمی" اثری است از دکتر "علینقی مشایخی" که با نگاهی مدیریتی، مضامینی همچون اصول تفکر سیستمی و کاربرد آن در مطالعه کیفی رخدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مدیریتی را بررسی می‌کند. این اثر مخاطب را مطلع می‌کند که "دیدگاه سیستمی" مهارتی است که با تقویتش و به کارگیری مدل های پیچیده ریاضی می توان آن را جایگزین اندیشه‌ی خطی و ایستا نمود.
یکی از کارهای مهم دکتر "علینقی مشایخی" درک دینامیک و تبیین تفکر غیرخطی و پویا است. علم دینامیک با مدل سازی شرایط کنش و واکنش یک سیستم، پدیده های واقعی را تقلید می کند و نتیجه مورد نظر را به نمایش می گذارد. این طرز تفکر می تواند به شما کمک کند از تصمیمات دشوار اجتناب کنید و آنها را با سیاست های موثرتر جایگزین کنید. فصل اول کتاب "پویایی شناسی سیستم ها"، به بررسی دو نگرش پویا و ایستا می پردازد. در جهانی که پیوسته در حال تغییر است، وجود یک رویکرد پویا ضروری است. فصل دوم بر ارتباط مدل‌ها در درک بهتر پدیده‌ها تأکید می‌کند و انواع مدل‌ها را توصیف می‌کند.
سیستم و اجزای آن در فصل سوم مورد بحث قرار گرفته و این چشم انداز در فصل چهارم تکمیل و در مقیاس جهانی ارائه شده است. فصل پنج، در مورد روابط علی است و برای نشان دادن نحوه تعامل اجزای سیستم با یکدیگر به کار گرفته می شود. در فصل شش، با برخی از الگوهای اساسی آشنا خواهید شد که ممکن است به شما در درک روابط علت و معلولی در یک سیستم پویا کمک کند. پیوندها و فرمول های ریاضی مورد بحث در فصل‌های هفت و هشت، مستلزم درک اولیه معادلات ریاضی است و به این ترتیب کتاب "پویایی شناسی سیستم ها"، "دیدگاه سیستمی" را به خوانندگان ارائه می‌کند.

کتاب پویایی شناسی سیستم ها

علینقی مشایخی
علینقی مشایخی (متولد ۱۳۲۷ در خمین) استاد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، دانش‌آموخته دانشگاه ام‌آی‌تی و رئیس انجمن ایرانی پویایی‌شناسی سیستم‌هاست. او در سال ۱۳۷۸ با کمک وزارت صنایع و سازمان برنامه دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف را تأسیس کرد.علینقی مشایخی در خمین متولد شد و تا کلاس نهم دبیرستان در خمین تحصیل کرد. وی سپس، به خاطر علاقه به رشته ریاضی در سال ۱۳۴۲ برای تحصیل در سه سال آخر دبیرستان به تهران آمد و در دبیرستان ادیب مشغول تحصیل شد. در سال ۱۳۴۵ از دبیرستان ادیب ت...
دسته بندی های کتاب پویایی شناسی سیستم ها
قسمت هایی از کتاب پویایی شناسی سیستم ها (لذت متن)
اولین عنصر در دیدگاه سیستمی موردنظر در این کتاب، نگرش پویاست. بر اساس نگرش پویا، انسان دنیا را دنیایی پویا می بیند. دنیایی که در آن همه چیز در حال تغییر است. پویایی دنیا از طریق تغییر در نمودهای دنیای واقع مانند تعداد جمعیت، درجه حرارت، علاقه، نفرت، میزان فروش و سود ماهانه قابل مشاهده است. همان طوری که قبلا بیان شد. نگرش پویا در مقابل نگرش ایستاست. نگرش ایستا به جهان در یک مقطع زمانی خاص می نگرد و سعی در فهم روابط حاکم بر جهان در آن مقطع خاص دارد. نگرش ایستا بر رخدادها در یک مقطع زمانی خاص متمرکز می شود و عوامل موثر بر پیدایش رخداد در آن مقطع زمانی خاص را جست وجو می کند. به عنوان مثال خرابی یک ماشین، خاموشی برق و یا یک اعتصاب کارگری رخدادهایی هستند که در یک برهه ی زمانی رخ می دهند. در نگرش ایستا ممکن است به عنوان مثال خرابی ماشین را به اهمال کارگر در مراقبت از آن، خاموشی برق را به از مدار خارج شدن یک نیروگاه و یا اعتصاب کارگری را به برخورد نامناسب مدیر با یک کارگر منتسب کرد. غالب افراد روی رخدادها متمرکز می شوند. جراید و رسانه های گروهی نیز به صورت معمول بر رخدادها متمرکز می شوند و آنها را گزارش می کنند که مورد توجه خوانندگان و خبرنگاران قرار می گیرد. تمرکز جراید بر رخدادها توجه مردم را بر رخدادها جلب کرده و محدود کردن دید مردم به رخدادها را تقویت می کند. در چنین محیطی, مردم بیشتر طالب شنیدن یا خواندن گزارش رخدادها هستند و این خواسته تمرکز جراید بر رخدادها را بیشتر تقویت می کند. تمرکز روی رخدادها موجب عکس العمل نسبت به آن ها می شود. خرابی ماشین موجب تلاش برای تعمیر سریع تر آن و آموزش یا توبیخ کارگری می شود که با آن ماشین کار می کند. اگر خاموشی برق در یک منطقه ناشی از خرابی و خارج شدن یک نیروگاه از مدار شبکه ی برق باشد. موجب سعی در رفع اشکال پیش آمده در نیروگاه و برقراری مجدد جریان برق می شود. اگر خاموشی به علت عدم کفایت برق تولیدی نسبت به مصرف برق باشد. سعی می شود برای تأمین برق خانگی، برق صنایع قطع شود از روشنایی معابر کاسته شود یا اقدام دیگری برای کنترل مصرف مشتریان پرمصرف برق صورت پذیرد. اگر یک اعتصاب کارگری روی دهد، سعی می شود با نماینده ی آن ها صحبت و با پاسخ به برخی از خواسته ها اعتصاب را پایان دهند یا نمایندگان آن ها را جلب کنند. البته توجه به رخدادها و سعی در مهار آنها لازم است ولی کافی نیست.