کتاب ذهن استراتژیست

Strategist Mind
تکنیک های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی
کد کتاب : 25698
شابک : 978-6007677506
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب ذهن استراتژیست اثر مجتبی لشکربلوکی

"ذهن استراتژیست" کتابی است مشترک از "سید حسین جلالی" و "مجتبی لشکربلوکی" که "تکنیک های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی" را به خوانندگان معرفی می کند. تفکر استراتژیک یک نوع مهارت ذهنی به حساب می آید که با ارتقای قابلیت آنالیز و تصمیم گیری های استراتژیکی، سبب می شود تا نتایج اساسی عملکرد، تحت تاثیر قرار بگیرد. هر نظام اجتماعی در هر سطحی برای موفقیت خود، عمیقا به گنجایش تفکر استراتژیک اعضای خود وابسته است. مفهوم تفکر استراتژیک را نباید با تفکر نظام مند، خلاقانه یا انتقادی اشتباه گرفت، هرچند که هر کدام از این موارد می تواند ویژگی های مشابهی با موارد دیگر داشته باشد. کتاب "ذهن استراتژیست" به قلم "مجتبی لشکربلوکی" و "سید حسین جلالی"، نشان می دهد که این سبک تفکر فقط مخصوص مدیران تجاری و صنف خاصی از افراد نیست؛ بلکه هر انسانی در سطوح مختلف زندگی خود با تصمیماتی رو به رو می شود که اهمیت تفکر استراتژیک و لزوم برخورداری از "ذهن استراتژیست" را برجسته سازی می کند.
نویسندگان در این کتاب ابتدا به تعریف تفکر استراتژیک به زبانی ساده می پردازد و پس از آن جستجو در مسیر سوددهی و بهره، انضباط منعطف، به دست آوردن برگ برنده، سوال و جواب های غیرمعمول و طراحی بازی با افراد برنده را بررسی می کنند. آنان همچنین با ارائه ی مطالبی تحت عنوان خاطرات آینده، به توسعه ی سبد انتخاب های آینده می پردازند و کاوشی پیرامون حلقه های مولد، آزمون و خطای هوشمند و بازآفرینی نقش ها و مرزها سازمان می دهند. "سید حسین جلالی" و "مجتبی لشکربلوکی" در این کتاب ویژگی های اصلی "ذهن استراتژیست" را بر می شمرند و "تکنیک های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی" را تجزیه و تحلیل می کنند.

کتاب ذهن استراتژیست

مجتبی لشکربلوکی
دکترمجتبی لشکربلوکی متولد سال 1357، مشـاور وزیر امـور اقتصـادی و دارایی 1392-1398، مشـاور تامین سرمایه سپهر، بنیان گذار و عضو کمیته سرمایه گذاری مدیریت ثروت ستارگان 1397- تا کنون، مدرس مدعو دانشگاه صنعـتی شریف 1390 تا کنون می باشد.
قسمت هایی از کتاب ذهن استراتژیست (لذت متن)
کشور شیلی به دلایل متعددی ازجمله وضعیت جغرافیایی، ناآرامی ها و کودتای دهه ۱۹۷۰، و در اختیار داشتن ذخایر عظیمی از مواد معدنی شهرت یافته است. این کشور به لحاظ جغرافیایی نوار باریکی در غرب قاره آمریکای جنوبی است که فاصله میان شرق و غرب آن در عریض ترین بخش فقط به ۳۵۰ کیلومتر می رسد، اما طول این نوار بیش از ۴۳۰۰ کیلومتر است. بیابان آتاکاما، که خشک ترین ناحیه بر روی زمین است، بخشی از مساحت کشور شیلی را در برگرفته است و یکی از غنی ترین مناطق دنیا از حیث ذخایر مواد معدنی و به ویژه مس به شمار می آید. باوجود پیشرفت های صنعتی، اقتصاد شیلی همچنان وابستگی فراوانی به مواد معدنی دارد و مس سهمی در حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است. شیلی در حدود یک سوم از عرضه مس در سطح جهانی را تأمین می کند و بزرگ ترین معدن مس دنیا بانام اسکاندیدا در بیابان آتاکاما تحت مالکیت شرکت دولتی کودلکو اداره می شود. شیلی، به منظور حفظ موقعیت ممتاز خود در عرضه مس، اقداماتی برای شناسایی وضعیت محتمل در آینده و نحوه مواجهه با آن در بازه سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۳۵ در پیش گرفت. برای این منظور، گروهی متشکل از وزارت معادن شیلی، آژانس توسعه اقتصادی شیلی، انجمن شرکت های معدن کاری شیلی، نمایندگان گروه های محیط زیستی، مسئولان محلی و خبرگان حوزه معدن گرد هم آمدند و با کمک شرکت های مشاوره به بررسی آینده بخش معدن پرداختند. این کار در گام اول با شناسایی روندها از چهار منظر سیاسی، اجتماعی، تکنولوژیک و زیست محیطی آغاز شد. ازآنجایی که تقریبا ۵۰ درصد از ذخایر معدنی شیلی در ناحیه مرکزی این کشور قرار دارد و بیش از ۶۰ درصد از جمعیت این کشور نیز در همان ناحیه ساکن اند، توجه به روندهای اجتماعی و مسائل زیست محیطی بسیار کلیدی بود. در گام بعدی، از چهار منظر سیاسی، اجتماعی، تکنولوژیک و زیست محیطی و همچنین وضعیت بازار به بررسی مواردی پرداخته شد که آینده صنعت مس را با عدم قطعیت روبه رو می سازند. نتیجه این دو گام شناسایی دو مولفه اصلی ای بود که بیش از موارد دیگر صنعت مس را تحت تأثیر قرار می دادند: بازار جهانی برای مس و نظام راهبری میان بخش های مختلف فعال در صنعت مس شیلی. نتیجه بررسی ها، براساس ترکیب های مختلفی از این دو مولفه، منجر به ترسیم چهار وضعیت محتمل برای آینده صنعت مس شیلی در افق ۲۰۳۵ و پیامدهای هریک از این وضعیت ها برای اقتصاد شیلی در سطح کلان تر شد. سپس، بررسی آینده های محتمل سرفصل اقدامات اصلی شیلی برای آینده را مشخص کرد.