کتاب چهره های تمدن

A History of Civilizations
کد کتاب : 26560
مترجم :
شابک : 978-6005847994
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 735
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1963
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چهره های تمدن اثر فرنان برودل

این اثر شگفت‌انگیز که به صورت آگاهانه با رویکردی ضد قوم‌گرایی نوشته شده است، بررسی تمدن‌های دنیای مدرن از نظر گستره و تداوم تاریخ است، نه تکنیک «مبتنی بر رویداد» که در اکثر متون دیگر شاهد آن هستیم.
فرناند برودل یکی از بزرگترین مورخان قرن بیستم بود. او که یکی از اعضای برجسته مکتب آنالس بود، تمرکز محدود بر جنگ غرب، دیپلماسی و سیاست قدرت را رد کرد و تاریخ اقتصادی و اجتماعی را به روی تأثیرات انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، جغرافیا، روان‌شناسی و زبان‌شناسی باز کرد.
در اواخر دهه 1950، زمانی که رویکرد Annales به طور گسترده در دانشگاه های فرانسه پذیرفته شد، او اصلاح بزرگ مطالعه "تمدن های اصلی معاصر" را در سال آخر دبیرستان معرفی کرد. سنت گرایان به فشارهای جدید بر علوم اجتماعی حمله کردند و در نهایت پیروز شدند، اما برودل قاطعانه به چنین تغییراتی متعهد بود.
پس از یک بخش مقدماتی که به بررسی ماهیت فرهنگ ها و تمدن ها، تداوم و دگرگونی های آنها می پردازد، برودل تحولات تاریخی گسترده ای را در تقریبا در هر گوشه ی جهان بررسی می کند: جهان اسلام - از ظهور اسلام تا احیای پسا استعماری. آفریقای سیاه - از تجارت برده تا معضلات توسعه. خاور دور: چین، هند، کشورهای دریایی و ژاپن. اروپا - از فروپاشی امپراتوری روم تا اتحاد سیاسی. تمدن های اروپایی دنیای جدید: آمریکای لاتین و ایالات متحده؛ جهان انگلیسی زبان: کانادا، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند. و اروپای دیگر: روسیه، اتحاد جماهیر شوروی، و کشورهای مستقل مشترک المنافع.

"در رویکرد خود بسیار گسترده است... این تاریخ تصویر بزرگی را ارائه می دهد." - کریستین ساینس مانیتور.

کتاب چهره های تمدن

فرنان برودل
فرنان برودل زاده ۲۴ اوت ۱۹۰۲ و درگذشته ۲۷ نوامبر ۱۹۸۵، یک مورخ فرانسوی و یکی از چهره‌های سرشناس مکتب آنال در قرن ۲۰ میلادی و پس از جنگ جهانی دوم بود. تحقیقات و پژوهش‌های وی شامل: جهان مدیترانه‌ای، تمدن و سرمایه‌داری و هویت فرانسه بوده است. برودل از مخالفان سرسخت تاریخ به مثابه واقعه‌نگاری بود و بر آن تاکید داشت که نکات ظریف جغرافیایی و اقتصادی در جوامع، یعنی نیروهای زیرزمینی و ناپیدایی که در دراز مدت به تحولات تاریخی دامن می زنند را بیابد. حوزه مطالعات وی بیش از هر کج...
قسمت هایی از کتاب چهره های تمدن (لذت متن)
آیا هنوز تمدنی اسلامی وجود دارد؟ تقسیمات سیاسی درون اسلام به نظر می رسد رویاهای اتحاد اسلامی را مدت هاست که نابود کرده است. اما، همچون گذشته، اتحاد اسلام هنوز هم عامل و وجهی از تمدن اسلامی است. این تمدن هنوز در زندگی روزمره عیان است. از این سو تا آن سوی اسلام، اعتقادات، عادات، باورها، اخلاق، روابط خانوادگی، سلیقه ها، سرگرمی ها، بازی ها، رفتار و حتی آشپزی و ذائقه های مشابه وجود دارد. یک فرد اروپایی، در سفر از شهری به شهر دیگر در کشورهای مسلمان کناره مدیترانه، بیشتر از مشاهده شباهت ها به شگفت خواهد آمد تا تفاوت ها. در پاکستان و مجمع الجزایر هند، تفاوت بیشتر است و در آفریقای مسلمان باز هم بیشتر است. درواقع، در آنجا تمدن اسلامی با رقبای خود رویارو است که اغلب قدرت کمتری ندارند و گاه حتی پر قدرت ترند.