کتاب الفاظ و اشیا

The Order of Things
(باستان شناسی علوم انسانی)
  • 15 % تخفیف
    440,000 | 374,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: ماهی ماهی
    نویسنده:
کد کتاب : 32523
مترجم :
شابک : 978-9642092918
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1966
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب الفاظ و اشیا اثر میشل فوکو


کتاب هایی وجود دارند که طیف کوچکی از واقعیت را تراش می دهند و سپس خود را وقف توضیح آن قطعه ی خاص می کنند و تا آنجا که برای انسان ممکن است در آن پیش می روند تا آن را خطاهای احتمالی پاکسازی کنند. "الفاظ و اشیا" یا "باستان شناسی علوم انسانی" از "میشل فوکو"،یکی از موفق ترین نمونه های مدرن چنین کار بزرگی می باشد. در این اثر سعی شده است که مسیر تفکر غربی از سقوط رنسانس و آغاز عصر کلاسیک تا قرن بیستم توضیح داده شود و همزمان مفاهیم ناخودآگاه ناشی از علوم را روشن کند.
"میشل فوکو" با استفاده از تعالیم گسترده ، مرزهای مختلف را پشت سر گذاشته و به قرن هفدهم می رسد تا نشان دهد که چگونه سیستم های کلاسیک دانش و آگاهی ، که تمام طبیعت را در یک زنجیره بزرگ وجودی و قیاس هایی بین ستارگان آسمان ها و ویژگی های چهره انسان به هم پیوند می دادند، جای خود را به علوم مدرن زیست شناسی ، فلسفه و اقتصاد سیاسی تقدیم کردند. نتیجه ی این کار، چیزی کمتر از "باستان شناسی علوم انسانی" نیست که الگوهای معنایی قدیمی را کشف می کند و خودسرانگی تکان دهنده ی حقایق دریافتی ما را نشان می دهد.

"میشل فوکو" در"الفاظ و اشیا" که وی را به عنوان مهم ترین متفکر فرانسوی از زمان سارتر معرفی می کند ، شواهد حیرت انگیزی ارائه می دهد که "انسان" - انسان به عنوان یک موضوع دانش پژوهانه و علمی - در بهترین حالت یک آفریده ی جدید محسوب شده که نتیجه ی یک جهش اساسی در فرهنگ ماست.

کتاب الفاظ و اشیا

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
قسمت هایی از کتاب الفاظ و اشیا (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: میشل فوکو در الفاظ و اشیا (1966)، با تحلیل باستان شناختی سه قلمرو دانش (زبان، علوم طبیعی و زیستی، اقتصاد) از عصر رنسانس تا دوران معاصر و با بررسی ارتباط کلی این سه قلمرو با فلسفه، نشان می دهد حرکت صورت های تفکر و شناخت در مغرب زمین نه حرکتی متداوم و پیش رونده، بلکه حرکتی گسسته بوده است. پژوهش او در مقطع تاریخی موضوع بررسی اش دو گسست اساسی را در تفکر غربی نشان می دهد: گسستی که با پایان دادن به عصر رنسانس (عصری که تفکر بر مبنای اصل شباهت سامان می یافت) تفکر غرب را به عصر کلاسیک می رساند (عصری که اصل نظم سامان دهنده ی تفکر بود)؛ و گسستی که معرف به انتها رسیدن عصر کلاسیک و ظهور دوره ی مدرن است (دوره ای که در آن موجودی به نام انسان پدید می آید و شناخت او ضرورت می یابد، موجود دوگانه ی غریبی که هم سوژه ی شناخت است هم ابژه ی آن). پژوهش معرفت شناختی فوکو در عین حال پژوهشی نقادانه است که در شرایط ممکن شدن دانش هر عصر و معیارهای مشروعیت و به رسمیت شناخته شدن آن کندوکاو می کند. حرکت فوکو اما صرفا معطوف به گذشته نیست، بلکه نقطه ی شروع تحلیل او در واقع زمان حاضر و تشخیص گسستی آتی است که از پایان عصر انسان شناختی و مرگ قریب الوقوع انسان خبر می دهد.