کتاب گروندریسه

Grundrisse
دست نوشته های اقتصادی 1858-1857
کد کتاب : 33977
مترجم :

شابک : 978-6226530033
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 773
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1857
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

گروندریسه
Karl Marx’s Grundrisse
کد کتاب : 110663
مترجم :

شابک : 978-6229657447‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1106
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب گروندریسه اثر کارل مارکس

"گروندریسه" به قلم "کارل مارکس" که شامل دست نوشته های اقتصادی او در فاصله ی 1858-1857 می باشد، به عنوان اولین شرح علمی "کارل مارکس" بر نظریه ی کمونیسم به شمار می آید. در "گروندریسه" که مجموعه ای است متشکل از هفت دفترچه ی یادداشت درباره سرمایه و پول ، "کارل مارکس" هم به استدلال های ارائه شده در "مانیفست کمونیست" (1848) پرداخته است و هم اقدام به بررسی مضامین و تزهایی نموده که در اثر بزرگ بعدی او یعنی "سرمایه" موشکافی شده اند.
در "گروندریسه" برای نخستین بار، "کارل مارکس" نسخه فکری و نگرش خود را در باب مساله ی شناخت از دیالکتیک هگل معرفی می کند و مطابق با نگاه او اذعان می دارد که نمی توان پدیده های اقتصادی را به شکلی مستقیم درک کرد. او همچنین نظرات خود را در مورد کار ، ارزش اضافی و سود توسعه بیان داشته و از دریچه ی چهار کلیت اصلی تولید، توزیع، مبادله و مصرف به واکاوی مسائل اقتصادی متنوع می پردازد. به این طریق "کارل مارکس" بینش جدیدی در مورد تولید، تجارت، کار بیگانه از محصول، نیروی کار، توسعه ی فناوری، اتوماسیون و خطرات جامعه سرمایه داری ارائه کرده و با در نظر گرفتن این موارد، پیش زمینه ای برای شیوه ی جدیدی از کار و زندگی اجتماعی در ذهن دارد.
گرچه بر اساس تئوری های موجود در "گروندریسه" آن را به عنوان پیش درآمدی حیاتی برای کتاب "سرمایه" معرفی می کنند ، اما در کنار این مساله، "گروندریسه" توصیفات بسیار ارزشمندی از فلسفه ی گسترده ی "کارل مارکس" ارائه می دهد و آن را به بینشی منحصر به فرد در مورد اعتقادات و امیدهای وی برای بنیان گذاری یک دولت کمونیستی تبدیل می کند.

کتاب گروندریسه

کارل مارکس
کارل مارکس، زاده ی 5 می 1818 و درگذشته ی 14 مارس 1883، فیلسوف، جامعه شناس، تاریخ دان و اقتصاددان آلمانی و از تأثیرگذارترین اندیشمندان تمام اعصار بود.مارکس در شهر تریر، دوره ی دبیرستان را به پایان رساند و در دانشگاه بن به تحصیل رشته ی حقوق پرداخت. او یک سال بعد به برلین رفت و در دانشگاه آن شهر در رشته های فلسفه و تاریخ به تحصیل ادامه داد. مارکس در سال 1841 با ارائه ی تز دکترای خود درباره ی اختلاف فلسفه ی طبیعت دموکریتوس و اپیکور، تحصیلات دانشگاهی خود را به روش مکاتبه ای در دانشگاه ینا به پایان...
قسمت هایی از کتاب گروندریسه (لذت متن)
نقطه ی عزیمت اقتصاد مدرن، تجرید از مقوله ی کار است، کار فی نفسه، یعنی کاری ساده، خالص که در پیشرفته ترین جوامع صنعتی، مثل آمریکا، در عمل به حقیقت پیوسته است.

پول صرفا به عنوان واحدی تصوری ضروری است… حضور بالفعل آن زائد است… درعین حال، به عنوان جوهری طبیعی… همچون وزن طلا یا نقره و غیره، واحد سنجش می گردد. ارزش های مبادله توسط ذهن است که به مقادیر معینی از وزن طلا یا نقره استحاله می یابند و به وجهی ایده آل معادل کمیت تصوری طلا و غیره می شوند.

یک کالا پیش از آن که با کالایی دیگر معاوضه شود، می باید ابتدا به ذهن و زبان مبادله انتقال پیدا کند.» یک قالب آهن که ابتدا پولی واقعی بود، سپس به پولی ایده آل مبدل می گردد. نزد آن ها، این قالب آهن «صرفا موجودیتی تجریدی دارد، همان طور که هر رابطه ای صرفا با وساطت تجرید نمودی خاص یافته و فردیت پیدا می کند.