کتاب رامایانا

Ramayana
  • 15 % تخفیف
    110,000 | 93,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 50092
مترجم : کتایون نمیرانیان
شابک : 978-9644058486
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 174
سال انتشار شمسی : 1386
سال انتشار میلادی : -400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب رامایانا اثر والمیکی


رامایانا حماسه باستانی هندوستان است که تقریبا در بین سال‌های ۴۰۰ پیش از میلاد تا ۲۰۰ پس از میلاد نگاشته شده‌است. رامایانا که در کنار مهاباراتا، دو منظومهٔ بزرگ حماسی هند را به وجود می‌آورد، رکن مهمی در ادبیات حماسی هند به‌شمار می‌رود. برخلاف مهاباراتا، رامایانا تنها به داستان‌های رزمی نمی‌پردازد بلکه در میان داستان‌ها، به آموزه‌های دانشمندان و حکیمان هندی و دیدگاه‌های فلسفی و دینی می‌پردازد. نظم رامایانا را به والمیکی نسبت داده‌اند که در حدود سده سوم پیش از میلاد مسیح می‌زیسته و گفته شده که سرودن شعر را بی هیچ پیش زمینه، و به صورتی شهودی و خودجوش آغاز کرده؛ و تلسی داس، شاعر نامدار و صاحب سبک هندی که در حدود سال‌های ۱۵۳۲ تا ۱۶۲۳ میلادی می‌زیسته نیز این منظومه را از زبان فارسی به نظم هندی مردمی درآورده‌است.
مهمترین شخصیت‌های این حماسه عبارتند از: راما، سیتا، هانومان، لاکشمانا و بهاراتا. رامایانا که از حیث اهمیت احترام و ارزش همپایه مهاباراتا است حاوی ۹۶٬۰۰۰ بیت (اشلوکا) می‌باشد و از مهاباراتا به مراتب کوتاه‌تر است. رامایانا از دو واژه «رام» و «اینه» ترکیب یافته که روی هم به معنای «سفر راما» است اما به‌طور مجازی، سرگذشت رام و آنچه از رخدادها بر سر او آمده را شامل می‌شود و دربارهٔ زندگی رام و همسرش سیتا است.
داستان اصلی متعلق به راما، هفتمین تجسم ویشنو، و پسر دشرت پادشاه ایودهیا در هند شمالی است و او در سراسر داستان به عنوان رب‌النوع یاد شده و کارهای دلیرانه و قهرمانانه وی مورد ستایش پیروان دین هندو قرار گرفته‌است.
در رامایانا اطاعت از بزرگان، زندگی کمال مطلوب خانوادگی و پیوندهای خوب خانوادگی درس داده شده‌است. سیتا، نشانهٔ عصمت و عشق به همسر، یکی از قطب‌های قوی این داستان است که همراه با قطب دیگر آن یعنی شوهر و شجاعت و شیدایی او نسبت به وی، منظومهٔ رامایانا را شکل می‌بخشد.

کتاب رامایانا

والمیکی
والمیکی (زندگی در پیرامون ۴۰۰ پیش از میلاد در شمال هند) پیشگام چامه‌سرایی در ادبیات سانسکریت بود. او سرایندهٔ اثر حماسی رامایانا بود. او را به سانسکریت ادی کوی یا نخستین شاعر می‌خوانند و وی را از برای پدیدآوردن ساختار شعر سانسکریت و نخستین شلوکا می‌ستایند. او را پدر شعر هندی می‌خوانند.جنبش دینی‌ای موجود است که برپایهٔ رامایانا و یوگاوشیستا پایه‌ریزی‌شده و به نام والمیکی والمیکیسم نام‌گرفته‌است.
قسمت هایی از کتاب رامایانا (لذت متن)
( راما ) پسر شاه منطقه آیودهیا، واقع در بخش شمال غربی هند است. او که از آغاز جوانی به جنگ جویی مشهور بوده است با ( سیتا ) دختر شاه جنکه، ازدواج می کند؛ ولی در پی دسیسه ای در کاخ شاهی، ناگزیر مدت چهارده سال همراه همسر و برادرش کعشمنه در میان جنگل ها در تبعید زندگی می کند. در طی این تبعید، سیتا به دست راونه شاه دیوها ربوده شده و در جزیره ای زندانی می شود. راما متحدانی در میان وانره ها پیدا می کند. سردار آن ها ( هنومنت ) که پسر باد است موفق می شود سیتا را بیابد. از این رو، راما به جنگ راونه می رود، او را شکست داده و می کشد. او پس از نجات سیتا به یاری متحدان خود به آیودهیا بازمی گردد و بر تخت شاهی پدرش می نشیند. سیتا ناگزیر تحت آزمون آتش قرار می گیرد و از این آزمون سربلند بیرون می آید و نشان می دهد که با وجود تحمل مشقات بسیار، توانسته است پاکدامنی خویش را حفظ کند و...