کتاب پایان جهان آن گونه که آن را می شناسیم

End of the World as We Know It
کد کتاب : 53752
مترجم :
شابک : 978-6009479436
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پایان جهان آن گونه که آن را می شناسیم اثر ایمانوئل والرشتاین

کتاب پایان جهان آنگونه که آن را می‌شناسیم سخنی درباره نحوه اداره جهان بیان نمی‌کند، گرچه شاید امانوئل والرشتاین برای بیان چنین نکته‌ای شایستگی لازم را داشته باشد. وی که یکی از سرشناس‌ترین دانشمندان علوم اجتماعی در حال حاضر است، تنها به این مساله می‌پردازد که جهان معاصر دستخوش تحولات و دگرگونی‌های عمیقی است و معتقد است که به‌‌ همان اندازه‌ای که این تحولات و دگرگونی‌ها روی می‌دهد، تغییرات ژرفی نیز در نحوه فهم ما از جهان رخ می‌دهد. والرشتاین در این کتاب، کار خود را به دو بخش تقسیم کرده است:
1) ارزیابی رویدادهایی که در عصر حاضر مهم محسوب می‌شوند.
2) مطالعه تغییراتی که در سطح تفکر روی می‌دهند و به میانجی آن‌ها رویدادهایی به وقوع می‌پیوندد.

نیمه اول کتاب به بررسی رویدادهای مهم دهه اخیر می‌پردازد: از فروپاشی حکومت‌های لنینیستی، پایان جنبش‌های آزادی بخش ملی، خیزش شرق آسیا تا به چالش کشیده شدن حاکمیت‌های ملی، بحث در مورد هویت ملی، به حاشیه رانده شدن جمعیت مهاجر و خطرهایی که محیط زیست را تهدید می‌کند. والرشتاین این وقایع و روند آن‌ها را در بستر تغییر جهان مدرن در قرار می‌دهد و سپس، انتخاب‌های تاریخی‌ای را که فرا روی ما قرار می‌دهد شناسایی می‌کند.

در نیمه دوم این کتاب، وی به مسائل جاری در دانش بشری می‌پردازد: افول ایمان به عقلانیت، کم‌شدن فعالیت‌های علمی، روی‌گردانی از اروپامحوری، تردید به تقسیم‌بندی دانش به دو شاخه علوم دقیق و علوم انسانی، و جستجوی رابطه میان حقیقت و امر مطلوب. امانوئل والرشتاین نشان می‌دهد چگونه این پرسش‌ها از دل تحولات اجتماعی بزرگ بوجود آمده است، و اینکه چرا خود روش‌های سنتی در طرح این مباحث مانع دستیابی به راه حل می‌شوند. کتاب پایان جهان آنگونه که آن را می‌شناسیم نوشته امانوئل والرشتاین با تحلیلی سرنوشت‌ساز از بحران‌های فکری مهم در علوم اجتماعی وتبیین پاسخ‌های ممکن به این بحران‌ها پایان می‌یابد.

کتاب پایان جهان آن گونه که آن را می شناسیم

ایمانوئل والرشتاین
امانوئل والِرستین (Immanuel Wallerstein) (زادهٔ ۲۸ سپتامبر ۱۹۳۰ در شهر نیویورک - درگذشتهٔ ۳۱ اوت ۲۰۱۹)، جامعه‌شناس و متفکر چپ‌گرای آمریکایی و از بزرگ‌ترین متفکران سوسیالیست قرن ۲۱ بود.او متولد شهر نیویورک بود و تمام تحصیلات خود را در دانشگاه کلمبیا طی کرد. کتاب معروف او نظریه نظام جهانی است که به نه زبان زنده برگردانده شده‌است . او نقش مهمی برای دولت‌ها قایل نیست و مبارزه طبقاتی را در اندیشه‌هایش نادیده می‌گیرد. او در اسفند سال ۱۳۹۲ به ایران آمد و در دانشگاه...
دسته بندی های کتاب پایان جهان آن گونه که آن را می شناسیم