یاسوناری کاواباتا

یاسوناری کاواباتا

یاسوناری کاواباتا، زاده ی ۱۸۹۹ و درگذشته ی ۱۹۷۲، نخستین ژاپنی برنده ی جایزه ی ادبیات نوبل است.او در کودکی (تا ۹ سالگی) خویشاوندان خود از جمله مادر، پدر، مادربزرگ و تنها خواهرش را از دست داد؛ دلیل حس انزوا و درون مایه ی مرگ در اکثر آثارش را همین یتیمی زودهنگام دانسته اند.او در سال ۱۹۲۴ از دانشگاه امپراتوری توکیو در رشته ی ادبیات فارغ التحصیل شد. اولین اثر موفق او، «رقاصه ایزو» در سال ۱۹۲۵ به چاپ رسید. در سال ۱۹۴۵ یکی از بهترین آثارش، «آوای کوهستان» را نوشت و در سال ۱۹۶۸ موفق به دریافت جایزه ی نوبل شد. درباره ی خودکشی یوکیو میشیما دوست نزدیک خود گفت: «هرچه هم انسان از جهان بیگانه باشد خودکشی راه حل نیست. هر چه آدمی که خودکشی کرده در خور ستایش باشد باز هم بسیار دور تر از قدیسان جای دارد.»وی که سال ها از ضعف جسمانی شدید رنج می برد در ۱۶ آوریل ۱۹۷۲ در شهر زوچی به وسیله ی گاز خودکشی کرد.
جایزه نوبل ادبیات
برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1968

:: به دلیل تبحر و چیره دستی او در روایت که با حساسیتی قابل توجه، ماهیت و سرشت ذهن مردم ژاپن را به تصویر می کشد. ::

کتاب های یاسوناری کاواباتا

The Sound of the Mountain


استاد


قلمرو رویایی سپید


آوای کوهستان


هزار درنا


داستان های کفدستی


خانه خوبرویان خفته


ایستگاه بارانی


نقطه نورانی


لباس


دزد سنجدها


شهر بندری


جفت


زاغ


شوهر اسیر


همسایه ها


یوریکو


به سوی زمستان


باران پاییزی


مادر


سکه


رقصنده ی ایزو


بیشتر بخوانید

نویسندگان پیشگام در قالب «فلش فیکشن»

«فلش فیکشن» به خاطر قدرت منحصربه‌فرد خود در انتقال حقایق ژرف و عواطف انسانیِ جهانی در تنها چند جمله یا پاراگراف کوتاه، قالبی جذاب و بااهمیت برای برخی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان بوده است.

برترین نویسندگان در «ادبیات ژاپن»

در این مطلب می خواهیم با برخی از بزرگترین نویسندگان ژاپنی بیشتر آشنا شویم

«یاسوناری کاواباتا»: قلمی با عطر شکوفه های گیلاس

در سال 1968، کاواباتا به اولین نویسنده ی ژاپنی تبدیل شد که برنده ی «جایزه ی نوبل ادبیات» شده است.

آفتاب بی غروب ادبیات ژاپن: از هایکو تا موراکامی

ادبیات این سرزمین بسیار وسیع، نمایانگر وجوه مختلفی از زندگی مردم ژاپن، ابزاری برای قدردانی از سنت ها و همدلی آن ها با طبیعت است

آینه ی تمام نمای زندگی بشر در ادبیات تاریخی

می توان گفت که هدف اصلی این ژانر، «زندگی بخشیدن به تاریخ» از طریق ساختن داستان هایی درباره ی گذشته یا یک دوره ی تاریخی خاص است.