کتاب جنون هوشیاری

Sharpness Madness
کد کتاب : 12891
مترجم :
شابک : 978-600-152-206-2
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 326
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جنون هوشیاری اثر شارل بودلر

"جنون هوشیاری" اثری است جذاب به قلم استاد فرهیخته "داریوش شایگان" درباره ی "شارل بودلر" که یکی از شعرای صاحب نفوذ در ادبیات فرانسه و اروپا به حساب می آید. "داریوش شایگان" در انتخاب نام "جنون هوشیاری" برای این اثر، چنین اظهار می دارد که این نام شایسته شخصیت "شارل بودلر" است؛ کسی که با هشیاری تمام، جنون پنهان در روح و روان آدمی را کاویده و در این مسیر خوفناک، اسیر اغوای جنون نشده و با دید انتقادی همیشگی اش، آن را مورد بررسی قرار داده است. "داریوش شایگان" تلاش کرده تا تلفیقی از متون کهن و نو را درباره ی "شارل بودلر" یکجا جمع آوری کرده و آن را به مخاطبینی که خواستار آشنایی بیشتر با این شاعر تمام نشدنی هستند، ارائه دهد.
"داریوش شایگان" پس از پیشگفتار "جنون هوشیاری" که در آن ضرورت نگارش این اثر و تدوین آن را توضیح داده، در فصل نخست به ارتعاش جدید اشعار بودلر در عالم شعر و همچنین صفات متناقض او می پردازد. فصل دوم تشابه و تخیل را در شعر بودلر هدف قرار داده و فصل سوم به نظریات والتر بنیامین درباره ی "شارل بودلر" اشاره می کند. در فصل چهارم به دیدگاه انتقادی بودلر در زمینه ی هنر و سپس بررسی آن از دو جهت هنری و ادبی پرداخته و محوریت فصل پنجم، بودلر و داندیسم می باشد. در فصل ششم مثلث بودلر، واگنر و نیچه شرح و بسط داده شده و فصل هفت از ریلکه و بودلر و درماندگی و هراس سخن می گوید. فصل هشتم، الیوت و بودلر و فصل نهم، بر مزار بودلر عنوان گرفته اند. در فصل دهم و پایانی کتاب، گزیده ای از گل های بدی با ترجمه ی "داریوش شایگان" ارائه شده که خاتمه ای دلپسند بر کتاب "جنون هوشیاری" می باشد.

کتاب جنون هوشیاری

شارل بودلر
شارل بودلر، زاده ی ۹ آپریل ۱۸۲۱ و درگذشته ی ۳۱ آگوست ۱۸۶۷، شاعر و نویسنده ای فرانسوی بود. بودلر در پاریس به دنیا آمد. او تحت تأثیر پدر به سمت هنر گرایش پیدا کرد، زیرا بهترین دوستان پدرش هنرمند بودند. بودلر بیشتر روزها با پدرش به دیدن موزه ها و نگارخانه ها می رفت. او در ۶ سالگی پدرش را از دست داد و یک سال بعد، مادرش با سروانی به نام ژاک اوپیک ازدواج کرد. بودلر در ۱۱ سالگی مجبور شد همراه خانواده به لیون مهاجرت کند. بودلر در ۲۱ سالگی ازدواج کرد. او علاوه بر شعر، به کار نقد نیز روی آورد. بودلر از...
قسمت هایی از کتاب جنون هوشیاری (لذت متن)
غرض از نوشتن این کتاب، معرفی شاعر پرنفوذی است از فرانسه قرن نوزدهم که با فرا گذاشتن از مرزهای زبانی به شاعری اروپایی بدل شد، و طنین پاینده و پرتوان شعرش گستره تاریخ را مقهور خود ساخت تا این چنین شارل بودلر دوشادوش اصحاب جاودان هنر و بزرگان زوال ناپذیر همه ایام باز بر این حقیقت صحه گذارد که هنر راستین بی زمان است و ورای سرحدات جغرافیا. ظهور شاعر برجسته ای چون بودلر، و شأن و مرتبتی که به سرعت در سراسر اروپا نصیب او شد، از غنای فرهنگی اروپا در نیمه دوم قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم حکایت دارد. افسوس که این ذوق سرشار زیبایی با در گرفتن جنگ های جهانی صدمه جبران ناپذیری دید.