کتاب خیاط خانه ی خیرخانه

The dressmaker of Khair Khana
روایتی از مبارزه ی زنان افغانستان برای زندگی
کد کتاب : 132269
مترجم : حدیث یعقوبی
شابک : ‫‬‭‬‭978-6229315286
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب خیاط خانه ی خیرخانه اثر گیل تمساخ لمون

کتاب «خیاط خانه‌ی خیرخانه»، روایتی مستند است درباره‌ی زنانی که همیشه از آن‌ها به‌عنوان قربانیان جنگ یاد می‌شود، اما گیل تمساخ لمون، نویسنده‌ی این کتاب با نگاهی به زندگی زنان افغانستان پس از حادثه‌ی یازده سپتامبر 2001 که نیروهای آمریکایی در این کشور مستقر شدند و بساط حضور طالبان برچیده‌شد، نوشته‌شده و در پی آن است که نشان دهد گرچه زنان آغازگر جنگ‌ها نیستند، اما یاد می‌گیرند که در دوران جنگ چگونه نان‌آور خانه باشند و بر مشکلات پیروز شوند. نویسنده قصد دارد در «‌خیاط خانه‌ی خیرخانه»، چهره‌ی متفاوتی از زنان، به‌ویژه زنان افغانستان نشان‌ دهد. لمون از زنانی روایت می‌کند که چگونه پس از حادثه‌ی 11 سپتامبر شرکت‌های خود را تأسیس کردند در‌حالی‌که پیش از آن، حتی از ورود به مدارس و ادارات هم منع شده بودند.
در مقدمه‌ی کتاب آمده است که : «خاطره‌های برانگیزاننده‌ای وجود داشت که وحشیگری و ناامیدی را در زندگی زنان در حکومت طالبان به‌تصویر می‌کشید و کتاب‌هایی الهام‌بخش، دربارۀ زنانی وجود داشت که بعد از عقب‌نشینی طالبان فرصت‌هایی جدید را برای خودشان و زنان دیگر خلق کرده‌ بودند. اما داستان کامیلا کمی متفاوت بود. داستان او درست وقتی رخ داده بود که همۀ دنیا آن‌ها را فراموش کرده‌ بودند و دربارۀ زنانی بود که به هم کمک و از هم حمایت می‌کردند. آنها بدون هیچ کمکی از کشور حالا شکست‌خورده و فقیرشان تلاش می‌کردند تا هم به خودشان و هم به دیگران کمک کنند و به هر شکل ممکن، آیندۀ‌شان را بسازند.»
گیل تمساخ لمون (زاده‌ی 7 سپتامبر 1973)، نویسنده‌ای است که در مورد نقش زنان و دختران در سیاست‌خارجی نوشته است. او به‌عنوان عضو ارشد در برنامه‌ی زنان و سیاست خارجی با شورای روابط خارجی همکاری می‌کند‌. لمون که فارغ‌التحصیل دانشگاه میسوری و مدرسه‌ی بازرگانی هاروارد است، موضوعات مختلفی مانند کارآفرینی زنان، زنان در ارتش، ازدواج اجباری و کودکان، سوریه و افغانستان را پوشش داده است.

کتاب خیاط خانه ی خیرخانه

گیل تمساخ لمون
گیل تمساخ لمون (زاده 7 سپتامبر 1973) نویسنده ای است که در مورد نقش زنان و دختران در سیاست خارجی نوشته است. او به‌عنوان عضو ارشد در برنامه زنان و سیاست خارجی با شورای روابط خارجی همکاری می‌کند . لمون که فارغ التحصیل دانشگاه میسوری و مدرسه بازرگانی هاروارد است، موضوعات مختلفی مانند کارآفرینی زنان، زنان در ارتش، ازدواج اجباری و کودکان، سوریه و افغانستان را پوشش داده است. او همچنین به عنوان عضو هیئت مدیره مرسی کورپس و مرکز بین المللی تحقیقات زنان، و به عنوان عضو کمیته برتون وودز خدمت کر...
قسمت هایی از کتاب خیاط خانه ی خیرخانه (لذت متن)
هیچ‌کس داستان این قهرمانان را روایت نکرده بود. خاطره‌های برانگیزاننده‌ای وجود داشت که وحشیگری و ناامیدی را در زندگی زنان در حکومت طالبان به تصویر می‌کشید و کتاب‌هایی الهام‌بخش دربارۀ زنانی وجود داشت که بعد از عقب‌نشینی طالبان فرصت‌هایی جدید را برای خودشان و زنان دیگر خلق کرده‌بودند. اما داستان کامیلا کمی متفاوت بود. داستان او درست وقتی رخ داده بود که همۀ دنیا آنها را فراموش کرده‌بودند و دربارۀ زنانی بود که به هم کمک و از هم حمایت می‌کردند. آنها بدون هیچ کمکی از کشور حالا شکست‌خورده و فقیرشان تلاش می‌کردند تا هم به خودشان و هم به دیگران کمک کنند و به هر شکل ممکن آیندۀ‌شان را بسازند.
از مقدمه‌ی نویسنده