کتاب شهیدان مسیحی نجران

Redefining History on Pre-Islamic Accounts
بازنویسی تاریخ پیش از اسلام عربستان جنوبی بر اساس نسخه عربی
کد کتاب : 132702
مترجم :
شابک : 978-6223241062
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 102
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شهیدان مسیحی نجران اثر خوان پدرو منفررسلا

«شهیدان مسیحی نجران» اثر خوان پدرو مونفررسالا، کتابی آکادمیک محسوب می‌شود که چشم‌انداز تازه‌ای دربارۀ گزارش‌های تاریخی وقایع پیش از اسلام، با تمرکز بر روایت‌های موجود پیرامون شهدای نجران‌ ارائه می‌دهد. در‌واقع این کتاب بررسی انتقادی گزارش‌های عربی در اینباره است که در‌نهایت، روایت اصلی عربی از شهدای نجران را آشکار می‌کند که تحلیلی تطبیقی از محتوا و ساختار رویدادهای غم‌انگیزی که در منطقۀ عربستان جنوبی رخ داده است، ارائه می‌کند. نویسنده با هدف شناسایی مهم‌ترین جزئیات این وقایع، متن اصلی نسخۀ عربی، یعنی نسخۀ خطی MS Sinaitic Arabic 535 را که شاهد اصلی این وقایع است را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد.
یکی از موضوعات محوری در این کتاب، کاوش در نحوۀ شکل‌گیری و انتقال روایت‌های تاریخی در میان فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف است. در همین راستا، مونفررسالا پیچیدگی‌های انتقال متنی را توضیح داده و تفاوت‌ها و اشتراکات بین تکرارهای مختلف یک واقعۀ تاریخی را برجسته می‌کند. تحلیل وی، فرآیندهای شکل‌گیری حافظۀ تاریخی و ساخت هویت دینی را در دوران پیش از اسلام و اوایل اسلام روشن می‌کند.
این کتاب همچنین به چالش‌های روش‌شناختی می‌پردازد که مورخان در برخورد با گزارش‌های پیش از اسلام با آن‌ها مواجه هستند. مونفررسالا از رویکردی انتقادی حمایت می‌کند که زمینه‌های زبانی، فرهنگی و مذهبی که ذیل آن، روایت‌های تاریخی تولید و حفظ شده‌اند‌ را در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، او بر اهمیت تحقیقات بین‌رشته‌ای تأکید می‌کند که از حوزه‌هایی مانند زبان‌شناسی، الهیات و مطالعات دینی برای ارائه‌ی درک دقیق‌تری از گزارش‌های تاریخی استفاده می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که کتاب «شهیدان مسیحی نجران»، نه‌تنها یک مطالعۀ تاریخی، بلکه تأملی بر ماهیت خود تاریخ است. مونفررسالا، مرزهای سنتی تحقیق تاریخی را زیر سوال برده و اذعان می‌کند که تاریخ را می‌توان با بررسی تأثیر متقابل بین سنت‌های روایی مختلف بازتعریف کرد. او استدلال می‌کند که با نگاه‌کردن به تاریخ از دریچه‌های متعدد، می‌توانیم تصویر غنی‌تری از تاریخ به دست آوریم. در نتیجه، این کتاب یک بررسی علمی و نوآورانه در تاریخ پیش از اسلام خاورمیانه محسوب می‌شود که می‌تواند هم برای علاقه‌مندان و هم دانشجویان بسیار مفید باشد.

کتاب شهیدان مسیحی نجران

خوان پدرو منفررسلا
خوان‌پدرو منفررسلا(M.A. 1995, Ph.D. 1996, University of Granada)در حال حاضر استاد مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه کوردوبا است. دوره های او به زبان و ادبیات عرب و تاریخ اسلام می پردازد. او به عنوان استاد مدعو در دپارتمان مطالعات سامی در دانشگاه گرانادا دوره های کارشناسی ارشد را تدریس می کند. تحقیقات او بر ادبیات عرب مسیحی در خاور نزدیک و اندلس متمرکز است. او موسس ویراستار همراه با پروفسور سمیر خلیل سمیر از Collectanea Christiana Orientalia و عضو کمیته علمی سری Biblia Arabica در بریل است.