کتاب فجایع جنگ جهانی دوم

World War II disasters
کد کتاب : 14209
شابک : 978-6007633274
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 470
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب فجایع جنگ جهانی دوم اثر حمید عشقی

درباره ی اتفاقات و فجاعت هایی که جنگ جهانی دوم بر سر ملت ها پدیده آورد، جسته گریخته مطالبی در آثار مرتبط با کشورهای درگیر جنگ یا اتفاقاتی که از این حادثه اثر گرفته اند آورده شده؛ اما ارائه ای دقیق در بررسی این فاجعه از نظر تاریخی، و ابعاد مختلف جنایات آن به صورت یک اثر مستقل در ایران صورت نگرفته بود. کتاب فجایع جنگ جهانی دوم که توسط حمید عشقی گردآوری و تالیف شده جای خالی یک مرجع دقیق که هر دو طرف جنگ را زیر ذره بین برده باشد، پر کرده است.

جنگ و نزاع آن هم درمقیاس وسیعی همچون جنگ جهانی دوم، چنان سیاست های پیچیده ای را شامل می شود که مشخص کردن طرف مقصر در آن به همین سادگی ها نیست. البته که از طرف شروع کننده ی جنگ و سمتی که خسارات بیشتری از لحاظ جانی و مادی ایجاد کرده بیشتر به عنوان مقصر یاد می شود اما با کشته شدن انسان های بی گناه نمی توان همچون چرتکه ای که عدد می شمارد عمل کرد. مخاطب در این کتاب واقعیت را از هر دو سمت درگیر جنگ با سند و روایت دریافت می کند و علاوه بر جنایات متحدین و نازی ها، از خسارات و فجاعت هایی که بدست متفقین صورت گرفت نیز با خبر می شود.

نگارنده با جمع آوری سندهای مهم تاریخی، به فجایعی اشاره می کند که در سایه های جنایت های بزرگ تر گم شدند. همچون بمباران سوییس که کمتر از ناکازاکی و هیروشیما به گوش خورده یا جنایت های ژاپن که افراد کمتری نسبت به کشتار یهودیان از آن مطلع اند. علاوه بر این، نگارنده همانطور که به رویداد ها و فاجعه های حین جنگ پرداخته، به عوارضی همچون بیماری و قحطی که سال ها گریبان گیر ملت ها بوده اند نیز می پردازد. مطالعه ی این کتاب با وجود تجربه ی دردناک آگاهی از توحش بشر، می تواند دریچه ای برای آشنایی بهتر با این برهه ی سیاه از تاریخ انسانیت باشد.

کتاب فجایع جنگ جهانی دوم

حمید عشقی
حمید عشقی متولد ۱۳۵۱٫ از کودکی علاقه زیادی به خوندن داشت و اولین کتابی که خوانده تن تن و هفت گوی بلورین بود. اساسا کمک استریپ‌های تن تن یکی از نوستالژی‌های وی است. کتابهای ژول ورن و الکساند دوما و کتابهای ادبیات کلاسیک رو خیلی دوست دارد. همیشه مینوشت اما کار حرفه ای نوشتن رو بعد از ابتلا به بیماری سرطان شروع کرد. همیشه آدم شوخی بود و این مسئله بیشتر اوقات تو ارتباطات او باعث ایجاد سوتفاهم می شد. شاید عجیب باشد که اعتقاد دارد شرکت در کلاس‌های نویسندگی کسی رو نویسنده نمیکند. نویس...
دسته بندی های کتاب فجایع جنگ جهانی دوم
قسمت هایی از کتاب فجایع جنگ جهانی دوم (لذت متن)
در سال 1938 ظرفیت اردوگاه تکمیل شد و مسئولان مجبور شدند در قسمت شمال شرقی اردوگاه یک کمپ جدید بسازند. در سال 1941 در قسمت شمالی اردوگاه یک کمپ جدید ساخته شد که زندانیانی که تازی ها می خواستند آنان را ایزوله نمایند در آن نگهداری می شدند. زاکسنهاوزن همچنین محل اجرای عملیات برنهارد بود. عملیات برنهارد توسط سرویس جاسوسی آلمان نظارت و اجرا شد و در جریان آن نازی ها 12 تن از شاخص ترین و فنی ترین افراد در کار جعل اسکناس را در یک بلوک مجزا در زاکسنهاوزن گردآوری و اقدام به جعل پول انگلستان و آمریکا نمودند. اجرا و نظارت بر این عملیات بر عهده یکی از قسران اس اس به نام سرگرد برنهارد کروگر بود. پس از پیشروی ارتش سرخ به سوی برلین کروگر این افراد را به یکی از اردوگاه های اقماری ماترهاوزن در اتریش منتقل نمود. تنها چهار نفر از این افراد در پایان جنگ زنده ماندند. مدتی پس از آغاز جنگ، یک شهرک صنعتی در خارج از اردوگاه زاکسنهاوزن تأسیس شد و افراد اس اس زندانیان این اردوگاه را وادار به کار در این کارخانجات می کردند. هدف از به کارگیری این افراد در صنایع، کسب سود شخصی بود؛ زیرا افراد اس اس در برابر دادن هر زندانی به کمپانی های متقاضی، مبلغی پول دریافت می کردند. مهم ترین کمپانی استفاده کننده از نیروی کار کارگران زاکسنهاوزن کمپانی هواپیماسازی هاینکل بود که بین شش تا هشت هزار زندانی از زاکسنهاوزن را در اختیار داشت. این افراد با کمترین امکانات بهداشتی و غذایی در مشاغل سخت و طاقت فرسا به کار گرفته می شدند. تعدادی از هواپیماهای ساخته شده در این کمپانی در جریان یرد استالینگراد سرنگون شد و آلمان ها مظنون شدند که زندانیان در کار ساخت این هواپیماها خراب کاری عمدی نموده اند.