کتاب آشنایی با نظریه ریسمان

The Little Book of String Theory
کد کتاب : 22113
مترجم :
شابک : 978-6006043784
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آشنایی با نظریه ریسمان اثر استیون اس. گوبسر

یک کتاب راهنمای اساسی و ضروری برای مبتدیان در زمینه ی نظریه ریسمان.
کتاب آشنایی با نظریه ی نظریه ریسمان مقدمه ای کوتاه ، قابل فهم و سرگرم کننده در مورد یکی از پرمخاطب ترین حوزه های فیزیک امروز ارائه می دهد. نظریه ریسمان را "نظریه همه چیز" نامیده اند. این کتاب به دنبال توصیف همه نیروهای بنیادی طبیعت است. این نظریه گرانش و مکانیک کوانتوم را در یک نظریه وحدت بخش در بر می گیرد. اما هنوز اثبات نشده و مملو از جنجال است. پس از مطالعه این کتاب ، می توانید نتیجه گیری خود را در مورد نظریه ریسمان انجام دهید.
استیو گوبسر با توضیح معادله معروف انیشتین E = mc2 ، مکانیک کوانتوم و سیاهچاله ها شروع می کند. سپس او به خوانندگان نکات مهم در نظریه ریسمان و ایده های اصلی آن را می دهد. این کتاب به زبان ساده و با حداقل ریاضیات نوشته شده است. گوبسر در کتاب آشنایی با نظریه ی ریسمان، ریسمان ها ، غشاها ، دوگانگی های ریسمان ها ، ابعاد اضافی ، فضای زمان خمیده ، نوسانات کوانتوم ، تقارن و ابرتقارن، یون های سنگین و بعد پنجم را پوشش می دهد. وی تلاشها برای پیوند دادن نظریه ریسمان با فیزیک تجربی را توصیف می کند و از قیاسهایی استفاده می کند که برای افرادی که دانشمندان نیستند به سادگی قابل درک هستند. سقوط در سیاه چاله چگونه خواهد بود؟ چرا رقصیدن والس شبیه به تأمل در دوگانگی ریسمان ها است؟ در صفحات این کتاب قادر خواهید بود پاسخ این سوالات را پیدا کنید.
کتاب آشنایی با نظریه ریسمان ، مهمترین و به روزترین راهنمای مبتدیان برای این رشته زیبا، جذاب، پیچیده و چند بعدی فیزیک است.

کتاب آشنایی با نظریه ریسمان

استیون اس. گوبسر
استیون اسکات گوبسر (تولد 4 مه 1972 -در گذشت 3 اوت 2019) استاد فیزیک در دانشگاه پرینستون بود. تحقیقات وی بر فیزیک نظری ذرات ، به ویژه نظریه ریسمان متمرکز بود. وی در این زمینه ها و سایر زمینه های مرتبط ، محققی برجسته بود.
نکوداشت های کتاب آشنایی با نظریه ریسمان
You will probably finish the book more confused than when you started, but in the best possible way: with profound questions and a desire to learn more.
احتمالا زمانی که کتاب را به پایان می رسانید گیج تر از زمانی هستید که آن را آغاز کرده بودید اما به بهترین شکل ممکن: با سوالاتی عمیق و میل به یادگیری بیشتر.
New Scientist

Gubser does a masterly job of introducing string theory in simple terms and without using math.
گوبسر در معرفی تئوری ریسمان به زبان ساده و بدون استفاده از ریاضیات استادانه عمل می کند.
Library Journal Library Journal

With Gubser as our guide science starts to seem less like the exclusive domain of the brainy, and more like a window into the universe that is open for everyone
با راهنمایی گوبسر علم کمتر شبیه به حوزه منحصر به فرد مغز به نظر می رسد و بیشتر شبیه دریچه ای به جهان است که برای همه باز است.
Glenn Dallas

قسمت هایی از کتاب آشنایی با نظریه ریسمان (لذت متن)
فیزیکدانان زمان را به منزله ی بعد اضافی در نظر می گیرند. ما در کل چهار بعد را درک می کنیم: سه بعد فضا و یک بعد زمان زمان با فضا متفاوت است. شما | می توانید در جهت دلخواه در فضا حرکت کنید، اما نمی توانید در زمان به عقب حرکت کنید، در واقع اصلا نمی توانید در زمان حرکت کنید». ثانیه ها صرف نظر از کاری که انجام می دهید تیک تیک می کنند، دست کم، این تجربه ی روزمره ی ماست. اما در واقع به این سادگی نیست. اگر خیلی سریع دور یک دایره بدوید و دوست شما ایستاده باشد، زمانی که تجربه می کنید تا حدی آهسته تر می گذرد. اگر شما و دوستتان هر دو زمان سنج داشته باشید، زمان سنج شما در مقایسه با | زمان سنج دوست شما گذر زمان آهسته تری را نشان خواهد داد. این اثر موسوم به اتساع زمان به طور نامحسوسی کوچک است تا اینکه سرعت دویدن شما با | سرعت نور قابل قیاس شود.

برویم سراغ کمیت های ابعادی در فیزیک. سرعت ضریب تبدیل بین طول و زمان است. فرض کنید بتوانید با سرعت ۱۰ متر در ثانیه بدوید. این سرعت برای انسان زیاد است - واقعا زیاد. شما می توانید در عرض ۱۰ ثانیه ۱۰۰ متر را طی کنید. با این زمان نمی توانید برنده ی طلای المپیک بشوید اما نزدیک شده اید. فرض کنید که بتوانید سرعت ۱۰ متر در ثانیه ی خود را در هر مسافت دلخواه حفظ کنید. چقدر طول می کشد تا یک کیلومتر را طی کنید؟ بیایید حساب کنیم. یک کیلومتر ده برابر ۱۰۰ متر است، شما می توانید ۱۰۰ متر را در ۱۰ ثانیه طی کنید. بنابراین می توانید یک کیلومتر را در ۱۰۰ ثانیه بدوید. می توانستید یک مایل را در ۱۶۱ ثانیه بدوید که معادل ۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه است.