کتاب میزانسن

Mise en scène (Kino-Agora)
کینو-آگورا
  • 15 % تخفیف
    110,000 | 93,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: لگا لگا
    نویسنده:
کد کتاب : 28941
مترجم :
شابک : 978-6008987482
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 103
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب میزانسن اثر فرانک کسلر

فرانک کسلر، در این کتاب استفاده از واژه ی میزانسن را رده بندی می کند. یک بررسی طبقه بندی شده از خاستگاه آن در حلقه های تئاتر قرن نوزدهم و عبور از نظریات نویسندگی و نقد فیلم فرانسوی که در دهه ی پنجاه و شصت میلادی شناخته شد تا امروز که به توصیف جایگاه میزانسن در چشم انداز سینمای دیجیتال معاصر می پردازد. این کتاب شیوه های گوناگونی را که میزانسن در نوشتارهای مربوط به فیلم و سینما ظاهر می شود، حلاجی کرده است و همچنین تمرینات مختلف میزانسن و روش هایی را که به وسیله ی آن مفهوم سازی شده مورد بررسی قرار می دهد. شیوه ی سه جانبه ی کسلر که در آن میزانسن را از دیدگاه تاریخی، نظری و عملی زیر ذره بین برده، شکاف بزرگی را که از این مفهوم در ادبیات سینمایی وجود داشته، پر می کند.
عبارت فرانسوی میزانسن مترادف یک واژه ی انگلیسی به معنای صحنه آرایی است که تمام موارد مربوط به آوردن یک نمایش روی صحنه را شامل می شود. بنابراین در زمانی که سلسله مراتب فرهنگی در قرن نوزدهم فرانسه، متن و نحوه ی بیان و ارائه ی آن را بر دیگر عناصر نمایش ارجحیت می دادند، صرف توجه به نقش میزانسن در اجرای یک نمایش، نشان می دهد که سلسله مراتب به آسانی قابل برگشت هستد. آنگاه که صحنه آرایی به جای اینکه بازتولید یک اثر نگارشی محسوب شود، تفسیری از متن نگارش شده در نظر گرفته شد، این میزانسن بود که به عنوان اولین و برجسته ترین ابزار آفرینش هنری شناخته شد. در نتیجه نویسنده ی متن، دیگر تنها آفریننده ی اثر هنری تئاتر نبود.

کتاب میزانسن

فرانک کسلر
فرانک کسلر دکترای مطالعات فیلم و اجرا از دانشگاه سوربن نوول در سال 1987 دارد. اواز سال 1988 در هلند مشغول تدریس است؛ ابتدا در گروه فیلم (تئوری فیلم و درام) در KU nijmegen ، و از سال 1997 در دانشگاه اوترخت استاد تاریخ رسانه می باشد.
قسمت هایی از کتاب میزانسن (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: مجموعۀ کینو_آگورا با سرپرستی مازیار اسلامی، کوششی بدیع است برای تدقیق مفاهیم و اصطلاحات مهم مطالعات سینمایی. عنوان مجموعه ارجاع یا شاید هم ادای دینی است به اصطلاح «کینو_پراودا» ژیگا ورتوف، یا همان «سینما_حقیقت» که به زعم ورتوف به قدرت پدیدارشناختی، مادی و مشاهده گرانۀ دوربین سینماتوگرافی اشاره داشت. در اینجا اما «کینو» به «آگورا» می پیوندد، واژه ای برگرفته از یونان باستان، به معنای «مکان گردهم آیی»، همان مکان مشهوری که تفکر در آنجا متولد شد، در کنار دیگر کنش های زندگی روزمره ازجمله ورزش، خرید و سرگرمی. از این رو مجموعۀ کینو_آگورا بر سویۀ تفکربرانگیز سینما انگشت می گذارد.