کتاب قاتلان ماه گل

Killers of the Flower Moon
پشت پرده ی کشتار سرخ پوستان و پیدایش اف بی آی
کد کتاب : 58426
مترجم :
شابک : 978-6227585582
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 332
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

قاتلین ماه گل
Killers of the Flower Moon
داستانی واقعی در مورد قتل عام سرخپوست ها و تشکیل FBI
کد کتاب : 32975
مترجم : محمد علوی
شابک : 978-6229596975
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب قاتلین ماه گل اثر دیوید گرن

تاریخ انسان سفیدپوست غربی، تاریخ غارت و چپاول و کشتار است. یا تحت نام امپراتوری روم، شرق و غرب را با لشکرکشی و برده‌داری به هم دوخت، یا ارتش صلیبی راه انداخت برای فتح سرزمین مقدس و در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها رود خون جاری کرد، یا از لحظه‌ی ورود به آفریقا و آمریکا که مردم ساده‌دل بومی با مهربانی به استقبالش رفت با شمشمیر و گلوله و قطع عضو و بردگی، پاسخشان را داد! این موجود پرمدعای همه‌چیزدان خون‌ریز که تاریخ و تمدنش را روی کوه‌هایی از جمجمه و دریاهایی از خون بنا نهاده، هرچه پیش آمد و به دو سه سده‌ی اخیر رسید، به دلایل مختلف، آمریکای شمال ریوگرانده را هم‌چون کعبه‌ی همه‌ی آمال و آرزوها تصویر کرد و برساخت؛ کعبه‌ی آمالی برآمده از کشتار بیش از 100 میلیون انسان بومی آمریکای شمالی! با این‌همه در لحظات ورود به قرن بیستم، رویاپردازان ایالات متحده، پس‌از کشتار ده‌ها میلیون نفر در قرن‌های شانزده، هفده، هجده و نوزده، تصمیم گرفتند با حکمرانی شمایلی از قانون، رویای آمریکایی را با تصویر ثبات همراه کنند و ازهمین‌رو با اجبار به سرخپوستان زمین‌هایی برای اسکان دادند. بخشی از این سرخپوستان، مردم قبیله‌ی اسیج بودند که در زمین‌هایی واقع در ایالت اکلاهاما اسکان داده شدند؛ زمین‌هایی که به ناگه و با کشف چاه‌های نفت، میلیون‌ها دلار ثروت را برای مردم اسیج ارمغان آورد و همین آغاز ماجرای دهشتناک سلسله قتل‌هایی بود که «دیوید گرن» در کتاب «قاتلان ماه گل» به آن‌ها پرداخته است. گرن در این ناداستان و واقع‌نگاری سترگ و شگفت‌انگیزش، قتل صدها سرخپوست اسیجی را با روایتی همراه با انبوهی سند و عکس، موبه‌مو بررسی کرده و نشان داده چطور بخش عظیمی از جامعه‌ی ایالات متحده هیچ نسبتی با اخلاق انسانی نداشته و دزدی و چپاول و قتل بخشی از فرهنگ این کشور است. «قاتلان ماه گل: پشت پرده‌ی کشتار سرخپوستان و پیدایش اف‌بی‌آی» از داستان قتل دو سرخپوست اسیجی، آنا براون و چارلز وایتهورن در 1924 آغاز شده و به ده‌ها و صدها قتلی می‌رسد که به شیوه‌های مختلف (تزریق سم، بمب‌گذاری، گلوله و ...) علیه زنان و مردان و کودکان قبیله‌ی اسیج انجام شده که به دلیل ثروت حاصل از زمین‌هایشان، سفیدپوست آمریکایی آن‌ها را لایق زنده بودن نمی‌دانست. هرچند کتاب به ریشه‌های شکل‌گیری نهاد حرفه‌ای پلیس فدرال(اف‌بی‌آی) اشاره می‌کند ولی این واقعیت را نیز گوشزد می‌کند که حتا شکل‌گیری چنین نهادی نیز درنهایت منجر به افشا و پیگیری 24 قتل از صدها قتل منجر شده که البته همین هم در دهشت رویای آمریکایی، غنیمتی‌ست!

کتاب قاتلین ماه گل


ویژگی های کتاب قاتلین ماه گل

برنده ی جایزه ی آنتونی سال ۲۰۱۸

برنده ی جایزه ی ادگار سال ۲۰۱۸

فهرست نهایی جایزه ی ملی کتاب آمریکا سال ۲۰۱۸

و نامزد دریافت جوایز اندرو، بروکلین و گودریدز

از کتاب های پرفروش نیویورک تایمز

دیوید گرن
دیوید الیوت گرن زاده 10 مارس 1967 ، روزنامه نگار آمریکایی ، نویسنده مجله نیویورکر و نویسنده پرفروش است.
نکوداشت های کتاب قاتلین ماه گل
An acclaimed work of narrative nonfiction.
یک اثر غیرداستانی روایی تحسین شده.
Barnes & Noble

A marvel of detective-like research and narrative verve.
اثری با تحقیقات کارآگاه گونه و شور روایی شگفت انگیز.
Financial Times

A masterful work of literary journalism.
اثری استادانه در ژورنالیسم ادبی.
Boston Globe Boston Globe

قسمت هایی از کتاب قاتلین ماه گل (لذت متن)
تاریخ، قاضی بی رحمی است. اشتباهات تراژیک و خطاهای ناشیانه ی ما را برملا می کند و از اسرار خصوصی ما پرده برمی دارد، و مانند کارآگاهی مغرور که انگار سرانجام معما را از همان ابتدا می داند، قدرت نگاه به گذشته را کنترل می کند.

همانطور که «شرلوک هولمز» در نقل قول معروفش می گوید: «وقتی مسائل غیرممکن را حذف کرده اید، هر آنچه که می ماند، هر چقدر هم که غیرمحتمل به نظر برسد، باید حقیقت باشد.»

برای سال ها پس از انقلاب آمریکا، جامعه با شکل گیری دپارتمان های پلیس مخالف بود، با این هراس که آن ها به نیروهای سرکوب تبدیل خواهند شد.