هنریک ایبسن

هنریک ایبسن

هنریک یوهان ایبسن، زاده ی 20 مارس 1828 در شین و درگذشته ی 23 می 1906، شاعر، نمایشنامه نویس و درام نویس نروژی بود.ایبسن در نوجوانی پس از ورشکستگی پدرش برای نخستین بار، طعم فقر و تنگدستی را چشید و از این دوران به بعد، آن قدر به او سخت گذشت که تا آخر عمر، همواره از فقر و درماندگی همچون کابوسی دردناک می ترسید.بعد از تولد او، اوضاع خانواده تغییر کرد. مادرش برای تسکین پیدا کردن روحش، به مذهب روی آورد و پدرش هم دچار افسردگی شد. با وقوع انقلاب 1848 در شمال اروپا، ایبسن به سرودن اشعار آزادی خواهانه پرداخت. او در سال 1850 برای ادامه ی تحصیل و به امید اخذ دکترا در رشته ی پزشکی به شهر کریستیانیا عزیمت کرد. ایبسن هنگامی که در رشته ی تحصیلی خود موفق نشد، به نوشتن روی آورد. مطالعه ی تاریخ روم و توطئه ی کاتلینا و خطابه های سیسرون و همچنین شرح انقلاب فرانسه در 1848 باعث شد که ایبسن اولین نمایشنامه ی خود را در سال 1850 بنویسد. اولین اثر ایبسن به نام کاتلین در زمانی که ۲۲ ساله بود، منتشر شد. در همین ایام، کشمکش های سیاسی، ایبسن را به سمت سیاست کشاند. او عضو اتحادیه ی کارگران شد و مدتی با نوشتن مقالات سیاسی و هنری در انتشار چند روزنامه دست داشت.یک سال بعد، مدیر تماشاخانه ی شهر «برگن» شغلی به ایبسن داد. او در طول پنج سالی که در این تماشاخانه مشغول به کار بود، سفرهای بسیاری به کپنهاگ داشت و مطالعاتی در زمینه ی تئاتر به انجام رساند. ایبسن در این تئاتر با 145 نمایش همکاری کرد و در این مدت هیچ نمایشنامه ای ننوشت؛ ولی با تمرین در تئاتر، تجارب بسیار خوبی کسب کرد که بعدا در نمایشنامه نویسی به کمکش آمد.هنریک ایبسن، یکی از ستون های اصلی ادبیات مدرن نروژ است که تأثیر شگرفی بر نویسندگان بعد از خود گذاشته است.

کتاب های هنریک ایبسن

عروسکخانه


چهار نمایشنامه


پنج نمایشنامه


وقتی ما مردگان سر برداریم


ستون های جامعه


دشمن مردم


هددا گابلر


استاد سولنس معمار


جن زدگان


امپراتور و جلیلی


رسمرس هلم


جان گابریل بورکمان


پری دریایی


اردک وحشی


پرهیب ها


تابستان در زمستان


آیلف کوچولو


خانه عروسک و اشباح


شاهکارهای هنریک ایبسن


بیشتر بخوانید

مسیر پر فراز و نشیب نمایشنامه ها در قرن بیستم

در اوایل قرن بیستم و در اغلب کشورهای اروپایی، تمایزی میان نمایش های ساده و خیابانی با آثار جدی تر به وجود آمد.

«تئاتر ابزورد»: معناباختگی بر روی صحنه

اگرچه شروع «تئاتر ابزورد» اغلب در آثار آوانگارد مربوط به دهه های 1920 و 1930 در نظر گرفته می شود، خاستگاه های آن در حقیقت به مدت ها قبل باز می گردد.

نویسنده‌های معروف جا مانده از نوبل ادبیات

در دست گرفتن جایزه نوبل ادبیات برای همه نویسندگان یک آرزو و رویا است. اما این رویا برای همه محقق نشد.