کتاب زندگی خصوصی درختان

The Private Lives of Trees
کد کتاب : 3653
مترجم :
شابک : 978-600-229-650-4
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 71
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

از کتاب های پرفروش ادبیات آمریکای لاتین

معرفی کتاب زندگی خصوصی درختان اثر آله خاندرو سامبرا

کتاب زندگی خصوصی درختان، رمانی نوشته ی آله خاندرو سامبرا است که نخستین بار در سال 2007 وارد بازار نشر شد. این رمان، داستان یک شب را روایت می کند: مردی جوان به نام خولیان که استاد ادبیات است، در حال خواندن قصه برای دختر خوانده اش دانیلا است و با اضطراب، انتظار می کشد تا همسرش، ورونیکا، از کلاس هنر به خانه بازگردد. خولیان هر شب، داستانی درباره ی درختان می سازد تا قبل از خواب برای دانیلا تعریف کند و هر یکشنبه، به نوشتن رمانی می پردازد که داستان مردی است که از درخت بونسای خود مراقبت و نگهداری می کند. اما امشب، با شب های دیگر متفاوت است. همزمان با افزایش نگرانی خولیان از این که ممکن است ورونیکا به خانه بازنگردد، او به شکلی موشکافانه به زندگی مشترکشان فکر می کند و به این می اندیشد که دانیلا، در بزرگسالی و بدون مادر، درباره ی رمانش چه فکری خواهد کرد.

کتاب زندگی خصوصی درختان

آله خاندرو سامبرا
آله خاندرو سامبرا، زاده ی سال 1975، شاعر و نویسنده ای اهل شیلی است. سامبرا به دانشگاه شیلی رفت و در سال 1997، در رشته ی زبان و ادبیات اسپانیایی فارغ التحصیل شد. او سپس به مادرید رفت و در رشته ی مطالعات زبان اسپانیایی تحصیل کرد. سامبرا در بازگشت به شیلی، در مقطع دکتری به تحصیل پرداخت. او در سال 2007 به عنوان یکی از برترین نویسندگان جوان (زیر 39 سال) آمریکای لاتین انتخاب شد.
نکوداشت های کتاب زندگی خصوصی درختان
It casts a spell that will bring you back to it again and again.
این اثر، طلسمی دارد که شما را وادار می کند دوباره و دوباره به آن بازگردید.
Barnes & Noble

One of the greatest literary events of recent years.
یکی از بزرگترین رویدادهای ادبی در چند سال اخیر.
Las Últimas Noticias

It confirms Alejandro Zambra as one of the most interesting writers of the younger generation.
این کتاب، جایگاه آله خاندرو سامبرا را در میان جذاب ترین نویسندگان نسل جوان تثبیت می کند.
Álvaro Enrigue, Mexican novelist

قسمت هایی از کتاب زندگی خصوصی درختان (لذت متن)
شب می شود، کتابخانه ی جدید را در اتاق نشیمن می چینند و پدر همه ی اعضای خانواده را دور صفحه ی بازی متروپولیس جمع می کند. خانواده هایی هست که سر ساعت نه شب مردشان خودش را به مشروب می سپرد و زنشان به اتو زدن لباس ها، بی خبر از سرنوشت بچه ها که در ایوان بازی می کنند و ادای زخمی شدن درمی آورند، یا در تاریکی اتاقشان سر می کنند، یا در دستشویی با صابون حباب می سازند یا در آشپزخانه با شیر ترش دسرهای عجیب و غریب درست می کنند. خانواده هایی هم هست که حین گفت و گوهای جدی در اتاق نشیمن گذشتن شب را نظاره می کنند. همینطور خانواده هایی که در این ساعت شب به یاد مردگانشان اند و هاله ای از درد چهره شان را در بر گرفته است. نه کسی بازی می کند و نه کسی حرفی می زند: بزرگترها نامه هایی را بازنویسی و اصلاح می کنند که هیچکس نخواهد خواندشان و بچه ها سوال هایی می کنند که هیچکس پاسخشان نخواهد داد.

در عوض این خانواده هم هست که ساعت های حکومت نظامی را به بازی متروپولیس می گذراند. همه چیز مهیاست: بیمارستان، زندان، سینما، بانک، تاس ها و ورق های بازی، خانه ها، ساختمان ها و خیابان ها. بازیکنان یکی مردی است که جدی بازی می کند و از صفر شروع می کند و برنده می شود، یکی زنی خوش قیافه و غمگین است، یکی دخترکی زیبا و ظریف است و یکی پسرکی هشت نه ساله به نام خولیان، که اسمش دراصل خولیو بود. ماجرایی غریب اما واقعی است: می خواستند اسمش را خولیو بگذارند و این اسمی بود که به کارمند اداره ی ثبت گفتند اما طرف خولیان شنید و در شناسنامه خولیان نوشت و پدر و مادر خولیان از خیر اصلاحش گذشتند، چون آن سال ها کارمند اداره ی ثبت هم سزاوار احترام و ترس بی حد و حصر بود.

خولیان حالا حوالی خیابانی به رنگ آبی آسمانی به نام توبالابا زندگی می کند، قبلا در چندقدمی خیابانی آبی به نام ایراساوال، رو به روی پلاسا نیونیوآ، همراه زنی زندگی می کرد که در شرف مبدل شدن به دشمن او بود. از خیابان های دیگری به آن خانه می رسید که در نقشه ی بازی متروپولیس ازشان خبری نیست چون این خیابان ها دورافتاده و در مسیر غرب پایتخت بزرگ است. این خیابان های بی رنگ به ته رنگی خاکستری گون در ذهنش نقش می بندد. این خیابان ها در سال های کودکی و نخستین سال های جوانی خولیان سفید بود و حالا غبارگرفته و مات شده است، حالا، همین اخیرا، زمان موفق شده است به زنگارش بیالایدشان.