کتاب پروست

Proust
کد کتاب : 71064
مترجم :
شابک : 978-6226629157
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 102
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پروست اثر ساموئل بکت

مقاله «پروست» نوشته ساموئل بکت که در سال 1930 منتشر شد، مطالعه‌ای درباره مارسل پروست است. بکت پروست را در تابستان 1930 در پاسخ به کمیسیونی که توسط توماس مک گریوی، چارلز پرنتیس و ریچارد آلدینگتون در طول اقامتش در مدرسه اکول نرمال در پاریس انجام شد، نوشت. این مقاله به عنوان مانیفست زیبایی‌شناختی و معرفت‌شناختی نویسنده‌اش وظیفه مضاعف دارد و از طرف موضوع ظاهری خود اعلام می‌کند: «ما نمی‌توانیم بدانیم و نمی‌توانیم شناخته شویم». بکت با زبانی سخت و کنایه‌ای، تأثیرات کنونی خود، به‌ویژه شوپنهاور و کالدرون را اعتبار می‌بخشد و مشغله‌های آینده‌اش را پیش‌بینی می‌کند و آنها را در نثر مارسل پروست می‌خواند:
قوانین حافظه تابع قوانین کلی تر عادت هستند. عادت مصالحه‌ای است که بین فرد و محیطش، یا بین فرد و برون‌مرکزی‌های ارگانیک خودش، ضامن تخطی‌ناپذیری کسل‌کننده، صاعقه‌رسان وجود اوست. عادت همان بالاستی است که سگ را به استفراغ خود زنجیر می کند. نفس کشیدن عادت است. زندگی عادت است یا بهتر است بگوییم زندگی متوالی از عادات است، زیرا فرد متوالی از افراد است; جهان فرافکنی آگاهی فرد است (شوپنهاور می‌گوید عینیت بخشیدن به اراده فرد)، این پیمان باید دائما تجدید شود، نامه رفتار ایمن به روز شود. خلقت جهان یکبار برای همیشه اتفاق نیفتاده است، بلکه هر روز اتفاق می افتد. پس عادت، اصطلاح عام برای معاهدات بی‌شماری است که بین موضوعات بی‌شماری که فرد و ابژه‌های همبستگی بی‌شمارشان را تشکیل می‌دهند، منعقد شده‌اند.

کتاب پروست

ساموئل بکت
ساموئل بارکْلی بکت، زاده ی ۱۳ آوریل ۱۹۰۶ و درگذشته ی ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹، نمایشنامه نویس، رمان نویس و شاعر ایرلندی بود. او در سال ۱۹۶۹ به دلیل «نوشته هایش - در قالب رمان و نمایش - که در فقر [معنوی] انسان امروزی، فراروی و عروج او را می جوید»، جایزه ی نوبل ادبیات را دریافت نمود.خانواده اش پروتستان بودند. پدرش ویلیام، مادرش ماریا و برادرش فرانک نام داشتند. دوره ی ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و به واسطه ی علاقه اش به زبان فرانسه، در رشته ی ادبیات و زبان فرانسه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۲۷ با درجه ی...