کتاب نه من و آمد و رفت

Collected shorter plays
دو نمایشنامک
کد کتاب : 2010
مترجم :
شابک : 978-964876522-9
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 32
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 1980
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نه من و آمد و رفت اثر ساموئل بکت

شخصیت های بکت در نمایشنامک هایش انسان هایی جدا شده از هویت انسانی خود هستند که در آن واحد هم گوینده اند و هم به گفته های خود گوش می سپارند.

اگرچه ساموئل بکت به خاطر رمان هایش از جمله سری مولی و نمایشنامه هاش بیشتر شناخته شده است، به ندرت از او به عنوان نویسنده داستان کوتاه و نثر یاد می شود. با این وجود او آثار کوتاهی را به طور اختصاصی در طول زندگی نوشت. بسیاری از منتقدان داستان های کوتاه بکت را به عنوان شاهکارهای سبک فرم، مهم ارزیابی می کنند.
ساموئل بکت، استاد بزرگ مینیمالیست و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1969، برخی از آثار بسیار مشهور و پرطرفدار خود را در قالب نمایش کوتاه در مجموعه "نه من و آمد و رفت" تهیه کرده است. این مجموعه کامل شامل بیست و پنج نمایشنامه شامل آخرین نوار کراپ، امبرز، کاسکاندو، بازی، اه جو، فوت فالز، و همچنین شامل تقلید های او، تمام نمایشنامه های رادیویی و تلویزیونی او، و فیلمنامه او می شود.

شاید عنوان نمایشنامک «نه من» که در مقابل مفهوم روان شناختی من به عنوان یک شخصیت ثبات یافته و جامعه پذیر انسانی قرار می گیرد بتواند گویای این رویکرد بکت به انسان باشد. نه من کسی است که با مرور گذشته ی خود از لحظه ی تولد تا ۷۰ سالگی می کوشد معنایی برای مجموعه ی ناکامی ها، ایمان، شک و ناسازگاری های خود با جهان بیابد. گذشته ای که با بی ثباتیش از او به جای «من» یک «نه من» ساخته است که امروز حتا در سن و جنسیت خود نیز تردید دارد.

سه شخصیت آمد و رفت نیز به شکل مشابهی بی هویت اند با این تفاوت که این سه هویت را در بازیابی یگانگی از دست رفته میان خود جست وجو می کنند. یعنی این بار پرسش بکت از تعریف من در قیاس با من های بیرون از من است.

کتاب نه من و آمد و رفت

ساموئل بکت
ساموئل بارکْلی بکت، زاده ی ۱۳ آوریل ۱۹۰۶ و درگذشته ی ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹، نمایشنامه نویس، رمان نویس و شاعر ایرلندی بود. او در سال ۱۹۶۹ به دلیل «نوشته هایش - در قالب رمان و نمایش - که در فقر [معنوی] انسان امروزی، فراروی و عروج او را می جوید»، جایزه ی نوبل ادبیات را دریافت نمود.خانواده اش پروتستان بودند. پدرش ویلیام، مادرش ماریا و برادرش فرانک نام داشتند. دوره ی ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و به واسطه ی علاقه اش به زبان فرانسه، در رشته ی ادبیات و زبان فرانسه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۲۷ با درجه ی...
نکوداشت های کتاب نه من و آمد و رفت
بکت، زندگی، ادراک و نوشتن را به حداقل ها کاهش می دهد: چند اشعه کم نور، و بالاتنه های در حال مشاجره؛ نبوغی ناامید که بطور اجباری در پی تحقق یافتن است، با زبانی عجیب و غریب و بسیار متنوع، و شرایط مرتبط با انسان که با این محدودیت های خارق العاده نشان داده می شوند. با این وجود، توانایی کلامی بکت بسیار تاثیر گذار است.
Library Journal Library Journal

"بکت بر سر راه خروج، در کمین مردان نشسته است... نمایشنامه های او (بازی نهایی، آخرین نوار کراپ) و رمان ها ی او (مولی، و مورفی) استعاره هایی برای حل تعارضات معنوی انسان مدرن هستند ...
Time Time

قسمت هایی از کتاب نه من و آمد و رفت (لذت متن)
داستان ... اگر می توانستید آن را به پایان برسانید ... می توانستید استراحت کنید ... می توانستید بخوابید ... نه قبل از آن ... اوه من می دانم ... آنهایی که من به پایان رسانده ام ... هزاران بعلاوه یک ... همه آنچه من همیشه انجام داده ام ... در زندگی ام ... با زندگی ام ... گفتن به خودم ... این یکی رو تمام کن ... این همان است ... بعد استراحت کن ...