کتاب زمینه های اجتماعی انقلاب ایران

The state and revolution in Iran
کد کتاب : 8037
مترجم :
شابک : 9789649940106
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 284
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

دولت و انقلاب در ایران
The state and revolution in Iran
(1982،1962 م، 1361، 1341ش)
کد کتاب : 18668
مترجم :
شابک : 978-6008975366
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب زمینه های اجتماعی انقلاب ایران اثر حسین بشیریه

"زمینه های اجتماعی انقلاب ایران" کتابی است از "حسین بشیریه"، که در ابتدا به عنوان تز دکترای وی به زبان انگلیسی چاپ شده بود و نسخه ای که پیش روی خوانندگان قرار دارد، برگردان فارسی آن بوده که "علی اردستانی" کار ترجمه اش را به انجام رسانیده است. این اثر که یکی از قابل توجه ترین تحلیل های صورت گرفته پیرامون انقلاب سال 57 ایران می باشد، با در نظر گرفتن نقشی که دولت در تاریخ معاصر این کشور بازی کرده، زمینه ها و دلایل اجتماعی و سیاسی وقوع انقلاب را مورد بررسی قرار می دهد.
رویکرد "حسین بشیریه" در کتاب "زمینه های اجتماعی انقلاب ایران" یک رویکرد جامعه شناختی و سیاسی می باشد و نویسنده تلاش کرده تا بدون اینکه جهت گیری های اندیشه و علایق روشنفکرانه، بر تحلیل های وی سایه بیاندازد، مساله ی انقلاب را به شکل علمی و عینی تبیین کند. به این جهت، "حسین بشیریه" ابتدا رویکردی تاریخی در پیش می گیرد و با برگشتن به دوره ی قاجاریه و در نظر گرفتن عوامل از آن برهه به بعد، فروپاشی ساختارهای سنتی حکومت را به تصویر می کشد؛ این دگرگونی در ساختار دولت، با از هم گسیختگی دولت مطلقه آغاز شده و سپس طبقات اجتماعی و نیروهای سیاسی که در آن دوره ظهور یافتند را به تصویر می کشد. در ادامه نقش نیروهای سرکوب گر و پشتیبانی آمریکا، نفت و ثبات اقتصادی ناشی از آن، بحران های اقتصادی و دیکتاتوری، طبقات مختلف جامعه اعم از بورژوازی، کارگران، دهقانان و حامی پروری، احزاب مختلف سیاسی نظیر لیبرال بورژوا، بنیادگرای ضدلیبرال، اسلامی رادیکال، چپ گرا و منازعات سیاسی میان این احزاب و گروه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

کتاب زمینه های اجتماعی انقلاب ایران

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
دسته بندی های کتاب زمینه های اجتماعی انقلاب ایران
قسمت هایی از کتاب زمینه های اجتماعی انقلاب ایران (لذت متن)
از مقدمه ی کتاب: کتاب حاضر، از معدود کتاب هایی است که با التزام به دیسیپلین جامعه شناسی سیاسی می کوشد با حرکت بر فراز علایق فکری و روشن فکری به تبیینی عینی و علمی از امر انقلاب اسلامی مبادرت ورزد. در یک نگاه کلی جامعه شناسی سیاسی برخلاف سایر نحله های فکری، که دیدگاهی آمرانه و از بالا به پایین دارند، اساسا در بررسی پدیده ها و تحولات اجتماعی از پایین به بالا می نگرد و به جای بررسی روابط دولت با جامعه به بررسی روابط با دولت و تأثیر دگرگونی های حوادث در درون جامعه بر روی ساخت دولت می پردازد.