کتاب دروغ / اراده آزاد

Free Will
تجربه و هنر زندگی 10
  • 10 % تخفیف
    100,000 | 90,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: گمان گمان
    نویسنده:
کد کتاب : 13394
مترجم :
شابک : 9786009407286
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

نامزد دریافت جایزه ی بهترین کتاب غیر داستانی گودریدز سال 2012

معرفی کتاب دروغ / اراده آزاد اثر سام هریس


اراده آزاد کتابی است توسط دانشمند علوم اعصاب آمریکایی سام هریس در سال 2012 نوشته شده است. هریس در این کتاب استدلال می کند که اراده ی آزاد یک توهم است ، اما این اخلاقی را تضعیف نمی کند و از اهمیت آزادی سیاسی و اجتماعی نمی کاهد ، و همچنین این می تواند و باید طرز فکر ما درباره برخی از مهمترین سوالات زندگی را تغییر دهد.
کتاب دروغ/ اراده ی آزاد تقریبا در مورد همه ی چیزهایی که انسان برای آن ارزش قائل است حرف می زند. فکر کردن در مورد قانون ، سیاست ، دین ، سیاست عمومی ، روابط صمیمانه ، اخلاق - و همچنین احساس پشیمانی یا موفقیت شخصی - دشوار است ، بدون اینکه در ابتدای امر تصور کنید که هر شخصی منبع واقعی افکار و اعمال خود است. و با این وجود حقایق به ما می گویند که اراده آزاد یک توهم است.
هریس می گوید ایده آزادی اراده "با هیچ واقعیت قابل تصویری قابل ترسیم نیست" و نیز منسجم نیست. به گفته هریس ، علم "نشان می دهد شما یک عروسک بیوشیمیایی هستید". هریس می گوید افکار و اهداف مردم ، "از دلایل پیش زمینه ای ناشی می شود که ما از آنها اطلاع نداریم و هیچ کنترل آگاهانه ای بر آنها نداریم." هر انتخابی که ما انجام می دهیم در نتیجه ی دلایل قبلی است. این انتخاب هایی که ما انجام می دهیم با توجه به آن علل تعیین می شوند و بنابراین در واقع اصلا انتخاب نیستند. هریس همچنین بین واکنشهای آگاهانه و ناخودآگاه به جهان تمایز قایل می شود. حتی بدون اراده آزاد ، آگاهی نقش مهمی در انتخاب های ما دارد.

کتاب دروغ / اراده آزاد

سام هریس
ساموئل بنجامین هریس (به انگلیسی: Samuel (Sam) Benjamin Harris) (زاده ۹ آوریل ۱۹۶۷) نویسندهٔ آمریکایی، فیلسوف عصب‌پژوه، وبلاگ ​نویس و میزبان پادکست است. او یک منتقد دینی و مبلغ حق آزادی در انتقاد از آن است. در مقاله‌های او مباحثی همچون دین، اخلاق، عصب شناسی، اختیار، تروریسم و دفاع شخصی بررسی شده، و کتاب اول او، پایان ایمان (۲۰۰۴)، انتقادی است بر مذهب سازمان یافته. از او به عنوان یکی از چهار چهره برجسته خداناباوری نو یاد می‌شود که در کنار ریچارد داوکینز، دنیل دنت و کریستوفر هیچنز...
نکوداشت های کتاب دروغ / اراده آزاد
Brilliant and witty
درخشان و شوخ طبعانه
Oliver Sacks

This is a delightful discussion by one of the sharpest scholars around.
این کتاب بحث لذت بخشی است که توسط یکی از تیزبین ترین محققان انجام شده است.
Paul Bloom

Free will is an illusion so convincing that people simply refuse to believe that we don’t have it. In Free Will, Sam Harris combines neuroscience and psychology to lay this illusion to rest at last.
اراده آزاد توهمی است که آنقدر قانع کننده است که مردم به راحتی حاضر نمی شوند باور کنند که ما آن را نداریم. سم هریس در کتاب اراده آزاد ، علوم اعصاب و روانشناسی را با هم ترکیب می کند تا سرانجام این توهم را برای همیشه از بین ببرد.
Jerry A. Coyne

قسمت هایی از کتاب دروغ / اراده آزاد (لذت متن)
فریب می تواند شکل های مختلفی به خودش بگیرد، اما هر عمل فریب دهنده ای دروغ نیست. حتی اخلاقی ترین آدمها هم بعضا تلاش می کنند ظاهر را از واقعیت جدا نگه دارند. زنی که آرایش می کند می خواهد با این آرایش جوان تریا زیباتر از آنی که هست به نظر بیاید. اما صداقت ایجاب نمی کند که مرتبا اعلام کند «می بینم که به چهره ام نگاه می کنید: لطفا آگاه باشید که من صبح که از خواب بلند می شوم چهره ام این شکلی نیست...) ، شخصی که عجله دارد ممکن است تظاهر کند که متوجه آشنایی که در خیابان از کنارش می گذشته نشده است. میزبانی مودب معمولا به روی مهمانش نمی آورد که حرف بسیار احمقانه ای زده است.

مقصود ما از گفتن این دروغ ها هرچه باشد، دروغ ها را میتوان به دو دسته دروغ های بزرگ و دروغ های کوچک و ظریف تقسیم کرد. برخی از دروغ ها حقه های ساخته و پرداخته اند یا جعل مدرک. برخی دیگر از دروغ ها صرفا چرب زبانی یا سکوت های حساب شده اند. اما هر دروغی زاده باور داشتن به چیزی و عامدانه القای چیزی دیگر به طرف مقابل است.

فرصت برای فریب دادن دیگران همیشه وجود دارد و همیشه هم وسوسه انگیز است، و هریک از این فرصت ها ما را به الغزنده ترین وادی اخلاقی پرتاب می کند که از سر آن می گذریم. شمار اندکی از ما قاتل یا دزد هستیم، اما همه مان دروغ می گوییم. و بسیاری از ما قادر نیستیم همین امشب دل آسوده به رختخواب برویم بی آنکه در طول روز چندین و چند دروغ گفته باشیم.