کتاب الگوهایی در دین شناسی تطبیقی

Patterns in Comparative Religion
کد کتاب : 39194
مترجم :
شابک : 978-6001762376
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1949
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب الگوهایی در دین شناسی تطبیقی اثر میرچا الیاده

در این عصر که دانش فزونی یافته است بیشتر جوهر پدیده های دینی از روانشناسان ، جامعه شناسان ، زبان شناسان و سایر متخصصان بسیار به دور است زیرا آنها آن را به عنوان چیزی مذهبی مطالعه نمی کنند. به گفته میرچا الیاده ، آنها با این کارشان یک عنصر غیرقابل انکار در پدیده های مذهبی را از دست می دهند - عنصر مقدس. الیاده به وفور و کرات تجربه های دینی جهانی را نشان می دهد و نیز بیان می کند که چگونه تلاش بشریت برای زندگی در یک حوزه ی مقدس در فرهنگ های بی شمار از دوران باستان تا دوران مدرن خود را نشان داده است. چگونه برخی اعتقادات ، آیین ها ، نمادها و اسطوره ها ، با تغییرات جالب ، همچنان پابرجا مانده اند.
دین شناسی تطبیقی شاخه ای از مطالعات دین شناسی است که به صورت سیستماتیک عقاید و آداب دین های مختلف جهان را با یکدیگر مقایسه می کند. این رشته برای درک بهتر از پایه های فلسفی دین ها مانند اخلاقیات، طبیعت، متافیزیک و... بسیار واجب و ضروری است. فردی که به مطالعه ی دین شناسی تطبیقی پرداخته باشد فهم بهتر و دقیق تری از باورها و آداب دینی پیدا خواهد کرد. ادیان را در این رشته معمولا به چند دسته ابراهیمی، هندی و تائویی تقسیم می کنند.
کتاب الگوهای دین شناسی تطبیقی توسط اسطوره شناس برجسته ی جهانی پروفسور الیاده نوشته شده است. این کتاب سیزده فصل، یک مقدمه و یک نتیجه گیری دارد. کتاب الگوهای دین شناسی تطبیقی با گستردگی در مطالب خود و تنوع و کثرت منابعش می تواند جامع ترین و کامل ترین کتاب در زمینه ی دین شناسی تطبیقی به شمار رود.

کتاب الگوهایی در دین شناسی تطبیقی

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
قسمت هایی از کتاب الگوهایی در دین شناسی تطبیقی (لذت متن)
همه تعاریفی که تاکنون از پدیده دین به دست داده شده اند در یک چیز مشترک می باشند: این که هر کدام به شیوه خود نشان می دهند که امر قدسی و حیات دینی در نقطه مقابل امر دنیوی و زندگی سکولار قرار دارند. لیکن به مجرد این که شما به تعیین حدود و ثغور مفهوم «امر قدسی» یا «مقدس» می پردازید با مشکلاتی مواجه می شوید، مشکلاتی در هر دو حوزه نظری و عملی. برای این که قبل از هرگونه تلاش برای تعریف پدیده دین باید بدانید کجا باید دنبال دلیل و بینه بگردید و البته، قبل از هر چیز دیگری، دنبال آن دسته از نمودهای عملی دینی باشید که بتوانند به صورت «ناب» دیده شوند، یعنی چیزهایی که «ساده» بوده و تا حد امکان به سر منشأهای اصلی خود نزدیک باشند. متأسفانه شواهد و بیناتی از این دست هیچ جا یافت نمی شوند؛ نه در هیچ جامعه ای که با تاریخ آن آشنا هستیم و نه در بین اقوام «ابتدایی»، مردم غیر متمدن یا غیر برخوردار از تمدن عصر جدید. تقریبا هرجا با پدیده های دینی مواجه می شویم آنها را بسیار پیچیده می یابیم که این امر بیانگر نوعی تحول تاریخی طولانی است.

اکنون به همان جایی که شروع کرده بودیم برمیگردیم و می گوییم که اگر واقعا در صدد فهم و درک پدیده دین هستیم هر یک از این مقولات شواهد و بینات (اساطیر، مراسم، خدایان، خرافات و غیره) به همان اندازه برای ما مهم هستند. این فهم و درک نیز همواره بالنسبه به تاریخ برای ما حاصل می شود. هر نماد اسرارآمیزی که ما به آن نگاه میکنیم خود نیز یک واقعیت (Fact) تاریخی است. هرگونه ظهور و تجلی امر قدسی در یک وضعیت تاریخی به وقوع می پیوندد.