نوام چامسکی

نوام چامسکی

نوام چامسکی، زاده ی 7 دسامبر 1928، زبان شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه پرداز آمریکایی است. چامسکی در فیلادلفیا به دنیا آمد. او در دسامبر سال 1949 با کارول چامسکی که خود استاد دانشگاه هاروارد بود، ازدواج کرد. چامسکی در دوران کارشناسی، سخت تحت تأثیر زلیگ هریس، استاد زبان شناسی دانشگاه پنسیلوانیا، قرار گرفت. گرایش چامسکی به دیدگاه های سیاسی هریس، انگیزه ای شد تا او رشته ی زبان شناسی را برای ادامه ی تحصیلات خود انتخاب کند. چامسکی از سال 1955 در موسسه ی تکنولوژی ماساچوست به عنوان استاد زبان شناسی مشغول به تدریس شد و در سال 1976 در این موسسه به مقام استادی رسید. از چامسکی به عنوان پدر زبان شناسی مدرن یاد می شود.

نوام چامسکی به عنوان یک روشنفکر منتقد دولت‌های غربی به ویژه آمریکا شناخته شده است. او مخالف دخالت نظامی آمریکا در خاورمیانه و آغاز جنگ در این منطقه بوده است. او مشکل ترورسیم در خاورمیانه را ناشی از عملکرد آمریکا و اسرائیل می‌داند.
چامسکی همچنین به یکجانبه‌نگری رسانه‌های غربی در برخورد با مسایل اسراییل و فلسطین ایراد گرفته و معتقد است که در پس ظاهر بی‌طرفانه‌ی رسانه‌ها، فرض‌ها و اصول ایدئولوژیکی‌ نهفته ‌است که وقتی آنها را افشا می‌کنیم، فرو می‌ریزند.
جنبش تسخیر، تروریسم غرب، نظام‌‌های سلطه، آمریکای بزرگ و حقوق بشر، نظم‌های کهنه و نوین جهانی، طرحی برای آینده، چه کسی بر جهان حکومت می‌کند و امپراتوران و دزدان دریایی برخی از کتاب‌های او هستند.

کتاب های نوام چامسکی

قدرت شکننده آمریکا


امپراتوران و دزدان دریایی


غزه در بحران


درباره فلسطین


بهره کشی از مردم


کنترل رسانه ها


در باب آنارشیسم


خوش بینی ورای نومیدی


زبان و اندیشه


زبان و ذهن


سلطه یا بقا


نظام های سلطه


درباره تروریسم غرب


دمکراسی بازدارنده


طرحی برای آینده


فهم قدرت


ترور و تفکر


معماری زبان


دولت های ورشکسته


ساختهای نحوی


بیشتر بخوانید

چرا و چگونه فلسفه بخوانیم

مطالعه ی فلسفه به منظور درک چگونگی تکامل ذهن و اندیشه ی بشر در طول زمان، اهمیت بسیاری دارد